UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
05
Listopada 2020
czwartek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Eros i Tanatos

Wykonawcy:

Szymon Komasa – śpiew
Michał Rot – fortepian

Program:

R. Wagner Fünf Gedichte für eine Frauenstimme WWV 91 „Wesendonck Lieder”
T. Baird Cztery sonety miłosne
A. Dvořák Má píseň zas mi láskou zní; Aj! Kterak trojhranec můj; Když mne stará matka; Struna naladěna z cyklu Cygańskie melodie op. 55
M. Musorgski Pieśni i tańce śmierci

Czas trwania: 60'

W koncercie nie zaplanowano przerwy

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Michał Rot / fot. Norbert Bohdziul
Michał Rot / fot. Norbert Bohdziul

Miłość i śmierć to tematy bardzo chętnie poruszane przez poetów i kompozytorów. W programie koncertu Szymona Komasy i Michała Rota znalazły się najciekawsze i najbardziej inspirujące dzieła wykorzystujące te motywy.

Fünf Gedichte für eine Frauenstimme, czyli „Pięć pieśni na głos żeński” – taki oficjalny tytuł nosiło pierwsze wydanie cyklu ekspresyjnych pieśni Richarda Wagnera, który przeszedł do historii jako „Wesendonck Lieder”. Autorką słów była Mathilde Wesendonck, żona patrona Wagnera – Otto Wesendoncka. Kobietę i artystę połączyło uczucie, a niektórzy biografowie kompozytora sugerowali nawet, że mieli romans. Temat zakazanej miłości mocno zainspirował twórcę, pracującego w tym samym czasie nad dramatem muzycznym Tristan i Izolda. Nic więc dziwnego, że wątki z dwóch pieśni znalazły swoje miejsce w przygotowywanym wtedy dziele. Także dwaj następni autorzy, których utwory znalazły się w programie, poruszali w swoich pieśniach tematykę miłosną. Hiszpański kompozytor i dyrygent Fernando Obradors jest znany głównie ze swojego cyklu pieśni Canciones clásicas españolas. To muzyka żywa, pełna temperamentu, charakteryzująca się wyrazistą pulsacją rytmiczną. Wszystkie te cechy wyraźnie zdradzają jej iberyjską proweniencję i nadają jej zdecydowany charakter.

Cykl Cygańskie melodie Antonína Dvořáka od momentu powstania cieszy się niesłabnącą popularnością. Jest świadectwem wielkiego talentu melodycznego czeskiego kompozytora, a zawarte w nim pieśni są ekspresyjne i zróżnicowane pod względem nastrojów. Szymon Komasa wykona cztery z siedmiu części składających się na ten cykl. W finale koncertu wysłuchamy Pieśni i tańców śmierci Modesta Musorgskiego do słów Arsenija Goleniszczewa-Kutuzowa, które są zaliczane do najwybitniejszych dzieł rosyjskiego kompozytora. Śmierć jest w tych tekstach zjawiskiem okrutnym i bezwzględnym – nie ma przed nią ratunku. W otwierającej cykl Kołysance zjawia się ona przy łóżeczku umierającego dziecka. Z kolei w Serenadzie pod postacią rycerza przybywa, aby wybawić dziewczynę od cierpień. Trepak to opowieść o zamarzającym na mrozie chłopie, którego kostucha porywa w taniec, mamiąc obrazami gorącego lata. W ostatniej pieśni śmierć pojawia się jako zwycięski wódz, który zbiera pod swoimi sztandarami obie strony konfliktu, poległe w krwawej bitwie.    

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
55 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN
II kategoria Ostatnie miejsca
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

22
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czarna
My Favorite Things
Polski Kwartet Fagotowy
29
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
W stylu brillant
 
03
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Wajnberg Trio
 
10
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Podróż do Portugalii
Guimarães Piano Quartet
17
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Negatyw
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie