UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
29
Października 2020
czwartek
godz. 19:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

W stylu brillant

Wykonawcy:

Sofya Gulyak – fortepian
Juliusz Adamowski – słowo o muzyce

Program:

C.M. von Weber Rondo brillante Es-dur op. 62
F. Mendelssohn Bartholdy Rondo capriccioso E-dur op. 14
S. Thalberg Barcarolle op. 60
C. Saint-Saëns Étude en forme de valse op. 52 nr 6
F. Liszt  Etiuda nr 4 E-dur i Etiuda nr 3 gis-moll „La Campanella” ze zbioru Grandes études de Paganini
F. Chopin Wariacje B-dur na temat ronda „Je vends des scapulaires” z opery „Ludovic” Ferdinanda Hérolda op. 12, Walc a-moll op. 34 nr 2, Walc F-dur op. 34 nr 3, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Czas trwania: 75'

W koncercie nie zaplanowano przerwy

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Sofya Gulyak / fot. archiwum artystki
Sofya Gulyak / fot. archiwum artystki

Styl brillant cieszył się wielką popularnością wśród kompozytorów i słuchaczy pierwszej połowy XIX wieku. Zainteresowani nim twórcy eksponowali jasne i lekkie brzmienia, starali się odnaleźć równowagę pomiędzy wirtuozostwem a śpiewnością melodii.

Carl Maria von Weber i Felix Mendelssohn Bartholdy zostali zapamiętani przez historię jako wybitni niemieccy kompozytorzy pierwszej połowy XIX wieku. Jednak im współcześni znali ich także jako świetnych pianistów, a pokłosiem tej działalności były popisowe, melodyjne i efektowne utwory przeznaczone na fortepian. Dorobek Webera reprezentować będzie Rondo brillante Es-dur, natomiast twórczość Mendelssohna Rondo capriccioso E-dur. Dla odmiany austriacki pianista Sigismond Thalberg, znany i ceniony jako wirtuoz fortepianu, laurów kompozytorskich nie zebrał za wiele, a i obecnie jego utwory są wykonywane sporadycznie. W programie koncertu znalazło się jego błyskotliwe opracowanie pieśni weneckich gondolierów, czyli Barcarolle op. 60. Kompozytorem, pianistą, organistą i dyrygentem reprezentującym następne pokolenie twórców epoki romantyzmu był Camille Saint-Saëns. Artysta chętnie nawiązywał do stylu brillant, a świadectwem tego zainteresowania jest wytworna i jednocześnie efektowna Étude en forme de valse op. 52 nr 6.

Autorem najtrudniejszych w XIX wieku utworów fortepianowych był węgierski wirtuoz Ferenc Liszt. Grandes études de Paganini zainspirował sławny włoski skrzypek – oparte są na wątkach z jego twórczości. „La Campanella”, czyli po włosku „dzwoneczek”, wykorzystuje materiał muzyczny finału II Koncertu skrzypcowego h-moll – Rondo à la clochette. Równie efektowna Etiuda E-dur nawiązuje do pierwszego z dwudziestu czterech Kaprysów Niccola Paganiniego. Z kolei najbardziej znanym polskim kompozytorem piszącym utwory w stylu brillant był Fryderyk Chopin. W XIX wieku dużą popularnością cieszyły się wariacje opracowywane na podstawie popularnych tematów z ówczesnych oper. Dziełem tego typu są dość rzadko wykonywane efektowne Wariacje B-dur na temat ronda „Je vends des scapulaires” z opery „Ludovic” Ferdinanda Hérolda. Chopinowską część koncertu dopełnią dwa brawurowe walce, zabrzmi także Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur. Powolny wstęp łączy w sobie cechy nokturnu i kołysanki, w wyrazisty sposób kontrastuje też z wirtuozowskim polonezem. W melodii tego tańca badacz Zdzisław Jachimecki dostrzegł ukazanie przez kompozytora „cudownie mieniącej się gry świateł i barw”.

 

Współorganizator:

Podobne wydarzenia

22
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czarna
My Favorite Things
Polski Kwartet Fagotowy
05
listopada 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna
Eros i Tanatos
Szymon Komasa / Michał Rot
03
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Wajnberg Trio
 
10
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Podróż do Portugalii
Guimarães Piano Quartet
17
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Negatyw
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie