UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
05
Grudnia 2020
sobota
godz. 18:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Baeva gra Mendelssohna | odwołane

Wykonawcy:

Christian Danowicz – skrzypce, prowadzenie
Alena Baeva – skrzypce
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:

A. Ginastera Koncert na smyczki op. 33
F. Mendelssohn Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 (opr. R. Tognetti)

Czas trwania: 58'

W koncercie nie przewidziano przerwy

 Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

 

 

 

 

Alena Baeva / fot. Vladiomir Sirokov
Alena Baeva / fot. Vladiomir Sirokov

Alena Baeva to obecnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych gwiazd światowej wiolinistyki. Podczas swojego występu z NFM Orkiestrą Leopoldinum wykona nastrojowy Koncert skrzypcowy e-moll Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. Będzie to znakomita okazja do usłyszenia tego znanego i lubianego dzieła w interpretacji rosyjskiej artystki.

Jako pierwszy zabrzmi ukończony w 1965 roku Koncert na smyczki argentyńskiego kompozytora Alberta Ginastery. Mimo że był on jednym z najważniejszych twórców z Ameryki Południowej działających w XX wieku, jego dzieła wykonywane są u nas sporadycznie. To składa się z czterech ogniw. Pierwsze to wariacje przeznaczone dla instrumentów traktowanych solowo, drugie – fantastyczne scherzo, trzecie – pełna niepokoju część wolna. Zakończenie natomiast jest gniewne, szybkie i dynamiczne. Wielkie zróżnicowanie sposobów wydobycia dźwięku ze smyczków sprawia, że utwór Ginastery jest barwny, a co za tym idzie atrakcyjny dla słuchającego.

Koncert skrzypcowy e-moll Mendelssohna to jedna z ostatnich jego większych kompozycji. Praca nad nim trwała aż sześć lat. Artysta po raz pierwszy wspomniał o pomyśle napisania koncertu w 1838 roku w liście do Ferdinanda Davida, koncertmistrza lipskiej Gewandhausorchester. Ponieważ Mendelssohn nie był profesjonalnym skrzypkiem, kiedy chciał rozwiązać jakiś problem techniczny, często radził się kolegi, który był też pierwszym wykonawcą utworu. Dzieło to zdobyło olbrzymią sławę i stało się jednym z najpopularniejszych koncertów epoki romantyzmu. Kompozycja Mendelssohna zawiera wiele nowatorskich elementów. Jest to bodajże pierwszy koncert skrzypcowy, w którym główny temat pierwszej części jest od razu wprowadzany przez instrument solowy, a dopiero potem powtarzany przez orkiestrę, podczas gdy żelazna zasada komponowania koncertów mówiła, że powinno być na odwrót. Podobna zmiana dotyczyła kadencji wirtuozowskiej, którą Mendelssohn umieścił w środku pierwszego ogniwa (przed częścią zwaną repryzą), a nie na jego końcu. Wszystkie trzy części są też wykonywane attacca, czyli bez przerw, co sprawia, że narracja jest wyjątkowo spójna. Koncert ten wyróżnia się wyjątkową melodyjnością i nastrojowością, jest dziełem łatwym w odbiorze, a jednocześnie poruszającym.

Podobne wydarzenia

05
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Tchumburidze gra Dvořáka
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
07
marca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Milonga del ángel
Koncert z okazji Dnia Kobiet
12
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Lisiecki gra Mozarta
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
13
marca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Cherubini – Requiem
A. Kosendiak / NFM Orkiestra Leopoldinum
19
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Beethoven – I Symfonia
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
26
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pulcinella
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
27
marca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Rozświetlona noc
NFM Orkiestra Leopoldinum
30
marca 2021 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pasja wg św. Jana
Julia Lezhneva

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie