UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
16
Stycznia 2021
sobota
godz. 20:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Łukasz Ojdana SOLO | online

Wykonawcy:

Łukasz Ojdana – fortepian

Program:

Materiał z solowej płyty Kurpian Songs & Meditations

Partnerem koncertu jest Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku

Koncert będzie dostępny:

Łukasz Ojdana / fot. archiwum artysty
Łukasz Ojdana / fot. archiwum artysty

Łukasz Ojdana to pianista i kompozytor znany jazzowej publiczności przede wszystkim ze znakomitego tria RGG, z którym nagrywa i koncertuje od 2013 roku, choć to oczywiście tylko część jego artystycznej aktywności. Ojdana przez trzy lata był członkiem ostatniego kwartetu Tomasza Stańki, obecnie współtworzy także kwintet Zbigniewa Namysłowskiego. Jego dotychczasowa dyskografia liczy dziewięć wielokrotnie nagradzanych i wyróżnianych albumów. Artysta jest również laureatem wielu prestiżowych konkursów

Kurpian Songs & Meditations to pierwsza w pełni autorska płyta Łukasza Ojdany, na której muzyk mierzy się z tradycyjnymi melodiami kurpiowskimi. Jak sam wyjaśnia: Zastanawiając się nad swoją muzyczną tożsamością doszedłem do wniosku, że najbardziej inspirującą  i  naturalną   dla   mnie   materią   są   treści   wywodzące się z  dziedzictwa kulturowego mojego kraju. Wybór takiej właśnie tematyki – choć może wydawać się dość oczywisty – nie był pozbawiony wyzwań. W pieśniach kurpiowskich zainteresowało mnie  to, że  z  racji  ograniczonego  stroju  mojego  instrumentu  nie  mogę ich  w pełni odwzorować. Tradycyjny sposób wykonania tych melodii wykorzystuje skale zbudowane z ćwierćtonów,   które   są   niemożliwe   do   uzyskania   przy   konwencjonalnie  nastrojonym fortepianie. Aura   tej  muzyki, wynikająca  z  bardzo wyrafinowanego  materiału źródłowego, a jednocześnie spora podatność na jej połączenie z moim językiem harmonicznym,  spotęgowała  u mnie  fascynację tym właśnie obszarem  – kontynuuje pianista.

Efektem tych poszukiwań jest  płyta o niezwykle intymnym i szczerym charakterze, pozbawiona kalkulacji i oglądania się na trendy, zarejestrowana niemal w jednym podejściu, bez realizatorskich sztuczek i dziesiątek godzin spędzonych w studiu. Nie umiem grać muzyki w chłodny, wykalkulowany sposób. Do każdego albumu podchodzę z jednakową ekscytacją i dyscypliną, starając się przy tym osiągnąć jak najlepszy efekt. W przypadku solowej  płyty bardzo zależało mi   na  uwiecznieniu chwili, będąc w pełni świadomym tego  jaki   jestem. Energia  i  emocje jakie  miałem  w  sobie tamtego dnia zaowocowały takim właśnie albumem – podsumowuje muzyk.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie