UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
29
Kwietnia 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław

Śmierć i dziewczyna

Wykonawcy:

Ãtma Quartet:
Katarzyna Gluza – skrzypce
Paulina Marcisz – skrzypce
Karolina Orsik-Sauter – altówka
Edyta Słomska – wiolonczela

Program:

K. Penderecki III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika”
F. Schubert XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna”

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Ãtma Quartet / fot. materiały prasowe
Ãtma Quartet / fot. materiały prasowe

W programie koncertu Ãtma Quartet znalazły się dwa dzieła. Jedno z nich reprezentuje epokę nam współczesną, drugie zaś romantyzm. Łączy je to, że są utworami wybitnymi, w których głębia emocji i osobistość wypowiedzi idzie w parze z mistrzostwem warsztatu.

Krzysztof Penderecki skomponował III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika” w 2008 roku. Jego prawykonanie odbyło się 21 listopada tego samego roku, a więc dokładnie w dzień 75. urodzin artysty. To dzieło jednoczęściowe, w którym kompozytor nawiązuje dialog ze swoją przeszłością, o czym zresztą świadczy już podtytuł. Utwór rozpoczyna się od mrocznego wstępu oznaczonego jako Grave (wł. „ciężko”), po którym następują niespokojny, wirtuozowski odcinek Vivace (wł. „żywo”), sentymentalny walc (Tempo di valse) i nastrojowy nokturn (Adagio notturno). Rozbrzmiewa tu też przetwarzana na rozmaite sposoby – niby mgliste, w ostatniej chwili przywołane wspomnienie – huculska bądź cygańska melodia, którą grywał na skrzypcach pochodzący z Rohatynia ojciec Pendereckiego. To jedna z najbardziej poruszających, osobistych i refleksyjnych kompozycji tego twórcy. Jej poważny, pełen zadumy, ale jednocześnie ciepła nastrój sprawia, że mocno zapada w pamięć słuchającego.

Kompletnie odmiennym utworem jest dramatyczny, intensywny XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta. Drugie ogniwo tego dzieła, Andante con moto, to wariacje na temat pieśni skomponowanej przez twórcę do wiersza Matthiasa Claudiusa. W liryku tym młode dziewczę prosi śmierć o darowanie życia: „Jestem jeszcze młoda, mój kochany, idź i nie dotykaj mnie”, na co kostucha odpowiada: „Jestem przyjacielem, nie przychodzę karać. […] W ramionach mych błogo będziesz spać”. Charakter tej rozmowy wpłynął na charakter muzyki, która zdaje się być wręcz egzystencjalnym traktatem. Kompozycję otwiera dramatyczny motyw brzmiący niczym pytanie. Z niego rozwija się pełna napięcia i niepokoju część pierwsza, w której śpiewne melodie albo desperacko wystrzeliwują do góry, albo powoli i z rezygnacją opadają. Część druga to melancholijny, niemal pogodny dialog ze śmiercią, rozpoczynający się w rytmie przywodzącym na myśl marsz żałobny. Lapidarne Scherzo jest ostre, drapieżne i mało ma wspólnego z żartobliwymi dziełami zazwyczaj opatrywanymi tym tytułem. Jest ono wstępem do ostatniego ogniwa, Presto – demonicznego tańca śmierci, będącego tu stylizacją taranteli, czyli włoskiego tańca w metrum 6/8. Wymowny jest utrzymany w wolnym tempie cytat z Króla Olch Schuberta: w tej pieśni dziecko na próżno prosi ojca o ratunek przed upiorem, którego mężczyzna nie dostrzega. W zakończeniu następuje przejście do triumfalnej tonacji D-dur, która zdaje się sugerować bliskie zwycięstwo. Jednak akcja załamuje się i muzyka wraca do ponurej, pełnej niepokoju tonacji zasadniczej – d-moll.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Brak
  • Bilet VIP
55 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
40 PLN
30 PLN

Podobne wydarzenia

15
kwietnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Źródło Aretuzy | odwołane
Ch. Danowicz / R. Morawski
22
kwietnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Szklane piramidy
Lutosławski Quartet
Ostatnie miejsca: 32
06
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Klasycy baroku
Wrocławska Orkiestra Barokowa
13
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Bach romantique
M.Niedźwiecka / Z. Pilch
27
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Grand duo brillant
Art Chamber Duo

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie