Musica Electronica Nova
AKUSMA FORUM – WROCŁAW | Canti Spazializzati #12
19.05.2023
pt.
18:00
NFM, Sala Czarna
Program:

Marta Śniady W biały, biały dzień na elektronikę i wideo (2021/2023) *
Mateusz Śmigasiewicz MONOLIT (2023) *
Aleksandra Słyż Iridescence (2020)
Robert Piotrowicz I Donʼt Know What Kind of Piece It Is Going to Be (2020)

* premiera

Wykonawcy:

Daniel Brożek – kurator, elektronika
Marta Śniady – elektronika, wideo
Mateusz Śmigasiewicz – elektronika

Czas trwania:
50 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czarna
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 20 do 30 zł

Koncert festiwalu Musica Electronica Nova będzie spotkaniem w ramach prowadzonego od 2018 roku cyklu Canti Spazializzati. Obszarem zainteresowania skupionych wokół niego artystów jest teoria i praktyka muzyki eksperymentalnej, które odnoszą się do koncepcji uprzestrzenniania kompozycji napisanych na wielokanałowe nagłośnienie. Cykl łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z budowaniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.

Podczas koncertu zabrzmią cztery utwory. Pierwszym z nich będzie W biały, biały dzień urodzonej w 1986 roku Marty Śniady. Postanowiła ona zastanowić się nad obecnie wykonywanymi rytuałami, które mają swoje źródła w przeszłości, a we współczesnym świecie – w odczuciu artystki – uległy uproszczeniu i laicyzacji. W opisie kompozycji Śniady wyjaśnia: „[…] postanowiłam skupić się na dawnych obrzędach i mitach słowiańskich, które wykorzystują wizerunek kobiety. Zwłaszcza zafascynowała mnie figura czarownicy będącej zazwyczaj narzędziem wykluczenia kobiet, ale niekiedy też ich orężem w walce z patriarchatem”.

MONOLIT to wielokanałowa kompozycja elektroniczna zrealizowana w 2023 roku. Utwór eksploruje kontrapunktykę dźwięków o niskich częstotliwościach i tym samym podejmuje próbę zatarcia granicy między kategoriami zjawisk rytmicznych oraz wysokościowych. Przestrzeń staje się dodatkowym parametrem, który pozwala prawdziwie rezonować tej wielogłosowej formacji dźwiękowej.

Zjawisko iryzacji, zwane także tęczowaniem, polega na powstawaniu tęczowych barw na powierzchniach składających się z kilku warstw, z których każda ma inne właściwości optyczne. Zaobserwować je można na bańkach mydlanych, skrzydłach motyli, w chmurach czy… na rozlanej na drodze plamie benzyny. Zainteresowało to kompozytorkę Aleksandrę Słyż, a w rezultacie powstało dzieło zatytułowane Iridescence, będące „dźwiękową interpretacją postrzegania tego zjawiska optycznego”.

 Ostatnim utworem w programie koncertu będzie I Donʼt Know What Kind of Piece It Is Going to Be Roberta Piotrowicza. Autor porusza w nim zagadnienie widzialności dźwięku. Inspiracją do napisania tej kompozycji była choroba, która w ostatnich latach życia trapiła Friedricha Nietzschego.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się