ElettroVoce / fot. Łukasz Rajchert
ElettroVoce / fot. Łukasz Rajchert
Musica Electronica Nova
Rytuał: Głos
27.05.2021
czw.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Koncert z okazji 20. rocznicy powstania zespołu ElettroVoce

ElettroVoce Widzimisię na fonotyzator semantochłonowy (2020), Widzimisię na werbafon desemantryczny (2020)
Alejandro Viñao Borges y el espejo na sopran i komputer (1992)
Krzysztof Wołek Cookbook for the Modern Boygirl na głos i elektronikę na żywo (2021) **
Wojciech Błażejczyk Co-Relations na głos i gestofon (2021)**
Wolfgang Mitterer cells of perspective na sopran i elektronikę (2021)**
ElettroVoce Stories Nowhere from (2014) – fragmenty

Czas:75

Zamówienie utworu cells of perspective na sopran i elektronikę Wolfganga Mitterera dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust.1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Partner:

Wydawcą utworów Krzysztofa Wołka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne


 Wydawnictwa płytowe duetu ElettroVoce będą dostępne przed i po koncercie Rytuał: Głos na stoisku księgarni kameralnej Niskie Łąki (foyer dolne, poziom -3, płatność wyłącznie gotówką).


Pobierz omówienie
Wykonawcy:

ElettroVoce:
Agata Zubel – głos
Cezary Duchnowski – elektronika, fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 25 do 35 zł

Koncert będzie świetną okazją do świętowania dwudziestej rocznicy postania zespołu ElettroVoce. Formację tworzy dwoje wybitnych artystów – Agata Zubel i Cezary Duchnowski.

Koncert rozpocznie się i zakończy wykonaniem dzieł będących efektem wspólnej pracy Zubel i Duchnowskiego. Utwór Widzimisię powstał w 2020 roku. Artyści skomentowali założenia i przesłanie tej kompozycji w następujący sposób: „Duet ElettroVoce od blisko dwudziestu lat balansuje POMIĘDZY najstarszym i najnowszym instrumentem. Gdzieś POMIĘDZY zazwyczaj człowiek traci głos, by tchnąć w maszynę ducha. […] Zagramy pytaniem o znaczenie i odpowiemy brzmieniem, żeby usłyszeć rozum i ducha. Jeśli ktoś to usłyszy, to tak nam się widzi POMIĘDZY”.

Borges y el espejo na sopran i komputer to dzieło urodzonego w 1951 roku Alejandra Viñao. Tekst nie jest w tej kompozycji istotny, główną rolę odgrywa w niej muzyka, a konkretnie bardzo złożony pod względem rytmicznym melizmatyczny śpiew wywodzący się z tureckiej tradycji. Sam autor w następujący sposób pisał o swoim utworze: „W Borges y el espejo użyłem prostego powtórzenia śpiewu melizmatycznego, aby wygenerować złożone rytmy […]. Tureckie frazy melizmatyczne są kopiowane, powtarzane i przekształcane przez lustra, które zwielokrotniają je w doskonałość symetrii lub przepaść obsesyjnej powtarzalności”.

Cookbook for the Modern Boygirl Krzysztofa Wołka to dzieło, w którym autor wykorzystał tekst młodej amerykańskiej poetki Bunny Morris. Opowiada on o przeżyciach autora – jako osoby niebinarnej – z okresu pandemii. Jest jednocześnie osobisty i zmysłowy, a momentami wręcz wulgarny.

Tematem Co-Relations Wojciecha Błażejczyka, utworu na głos i gestofon, są relacje pomiędzy kobietą a mężczyzną. Partia głosu i live electronics są tu ze sobą nierozerwalnie związane. Zubel śpiewa, a Duchnowski za pomocą gestykulacji dokonuje transformacji jej głosu. W programie znalazła się także kompozycja cells of perspective, dzieło urodzonego w 1958 roku austriackiego twórcy Wolfganga Mitterera. Koncert zakończy się wykonaniem fragmentów ze Stories Nowhere from z 2014 roku. Zgodnie ze słowami artystów jest to historia dziewięciu magicznych światów – każdy z nich ma swoją fabułę, której jednak nie da się ująć w słowa.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Agata Zubel
Cezary Duchnowski
Krzysztof Wołek
Wojciech Błażejczyk
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się