UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
19
Sierpnia 2021
czwartek
godz. 18:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Bajka o czterech księżniczkach

Wykonawcy:

Część I

Capella all'Antico
Anna Cichoń-Hereta – kierownictwo artystyczne

Część II

Zespół Muzyki i Tańca Dawnego Capella Antiqua Bialostociensis (Białystok)
Helena Szuhalska – kierownictwo artystyczne

Thoinot Arbeau, Fabritio Caroso, Cesare Negri, Romana Agnel i Helena Szuhalska – choreografia
Agnieszka Cianciara-Fröhlich – opracowanie układu scen w stylu komedii dellʼarte

Tomasz Dobrzański – szałamaje, flety jednoręczne i podłużne, douçaine, tabor, tuntun, citola
Agnieszka Szwajgier – cornamuzy, pomort, cynk, krummhorn, flety podłużne
Agnieszka Obst-Chwała – fidel
Mateusz Kowalski – viola do gamba

Program:

Wydarzenie dla rodziców z dziećmi  powyżej 7. roku życia

Część I
Diomedes Cato Chorea Polonica z tabulatury Thesaurus harmonicus Jeana-Baptiste’a Besarda (Kolonia, 1603)
Alfons X el Sabio (XIII w. / 13th c.) Madre de Deus ze zbioru Cantigas de Santa Maria
Anonim (XIII w.) Abrisme cara de rosa – pieśń sefardyjska
Anonim – melodia tradycyjna z Kataru
Francesco Landini (ok. ca 1325–1397) Ecco la primavera
Anonim (II poł. XIII w.)  La Tierche Estampie Royal z rękopisu Chansonnier du Roi, Paryż, Bibl. Nationale
Gilles Binchois (XV w. / 15th c.) Triste Plaisir z rękopisu Oxford, Bodleian Library, Canon. Misc. 213
Antonio Zacara da Teramo (1350/60–1413/16) Ciaramella me dolce
Anonim Chrystus zmartwychwstał jest z Graduału płockiego (1365)
Anonim (II poł. XV w.) Pase el agua, ma Julieta, dama ze zbioru Cancionero de Palacio, Madryt, Madrid, Biblioteca Real, MS II – 1335
Adrian Willaert Vecchie Letrose ze zbioru Canzone Villanesche alla Napolitana (Wenecja, 1545)
Anonim Branle de Bourgoingne
Pierre-Francisque Caroubel Branle Gay
Anonim Branle de Bourgoigne z tabulatury lutniowej Thesaurus musicus Pierre’a Phalèse’a (Lovanium, 1574)
Transkrypcja i instrumentacja: Agnieszka Obst-Chwała

Część II

Thoinot Arbeau Orchésographie (1589): Branles: Double, Simple, Gay
Anonim Tabulatura Jana z Lublina (1537–1548): Taniec bez tytułu
Fabritio Caroso Il Ballarino (1581): Bassa Pompilia
Pierre Francisque Caroubel / Michael Praetorius Terpsichore (1612): Courante, Ballet des coqs, Ballet des sorciers
Fabritio Caroso Il Ballarino (1581): Dolce amoroso fuoco
Cesare Negri Le Gratie d'Amore (1602): Fedeltá dʼAmore
Fabritio Caroso Il Ballarino (1581): Chiaranzana
Valentin Haussmann Rest von polnischen und andern Täntzen… (1603): Tantz
Cesare Negri Le Gratie d'Amore (1602): Bizzarria dʼAmore
Thoinot Arbeau Orchésographie (1589): Belle qui tiens ma vie – pawana
Anonim Tabulatura Jana z Lublina (1537–1548): Rex
Cesare Negri Le Gratie d'Amore (1602): So ben mi chi ha bon tempo
Cesare Negri Le Gratie dʼAmore (1602): La Battaglia
Wojciech Długoraj Tabulatura Długoraja (1619): Cantio polonica
Pierre-Francisque Caroubel / Michael Praetorius Terpsichore (1612): Courante
Fabritio Caroso Il Ballarino (1581): Allegrezza d'Amore



Spektakl teatralno-taneczny powstał na podstawie tekstu Bajka o czterech księżniczkach autorstwa Zofii Pomian-Piętki. Dzieci i młodzież z Zespołu Muzyki i Tańca Dawnego Capella Antiqua Bialostociensis przeniosą widzów w odległe czasy renesansu.

W spektaklu można będzie zobaczyć dworskie tańce francuskie, włoskie i polskie, takie jak Branles, pawana Belle qui tiens ma vie, Bizzaria d’Amore, Dolce amoroso fuoco, Cantio polonica czy Rex. Choreografie do nich stworzyli tacy mistrzowie tańca, jak Thoinot Arbeau, Fabritio Caroso, Cesare Negri, Helena Szuhalska oraz Romana Agnel – współczesna wybitna znawczyni i choreografka nie tylko tańców dworskich, założycielka i dyrektorka Baletu Dworskiego Cracovia Danza w Krakowie. W spektaklu  zespół po raz pierwszy w swoich programach wykorzystał elementy komedii dell’arte, pracując pod fachowym okiem Agnieszki Cianciary-Frohlich, aktorki i reżyserki krakowskiego Teatru Komedianty.

Zespół Muzyki i Tańca Dawnego Capella Antiqua Bialostociensis powstał w 1998 roku w Domu Kultury „Śródmieście” w Białymstoku i obecnie liczy 27 osób. W repertuarze artystów znajdują się tańce dworskie starofrancuskie, włoskie, angielskie i polskie. Członkami zespołu są dzieci i młodzież białostockich szkół, którzy podczas koncertów występują w kostiumach wykonanych na wzór oryginalnych renesansowych i barokowych strojów dworskich. Szczególnie pięknie prezentują się na tle zabytkowej architektury, m.in. „Wersalu Podlaskiego” – pałacu hetmana Jana Klemensa Branickiego i innych zabytkowych miejsc w Polsce. Capella Antiqua Bialostociensis koncertowała wielokrotnie m.in. na Wawelu i w Rynku Głównym w Krakowie, na Zamku Królewskim w Warszawie, na Rynku Głównym we Wrocławiu, a także za granicą. Zespół jest wielokrotnym laureatem Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, gdzie w 2006 oraz w 2020 roku zdobył Złotą Harfę Eola oraz Grand Prix Festiwalu, czyli najwyższą nagrodę. Prezentuje swoje umiejętności i kształci się warsztatowo na Międzynarodowym Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” w Krakowie. Był zapraszany do wspólnych działań artystycznych m.in. przez Balet Dworski „Cracovia Danza”, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego „Ars Nova” czy Fundację „Pro Anima” z Białegostoku. Przez ponad 20 lat pracy zespół przygotował 17 programów renesansowych i barokowych oraz wydał 4 płyty DVD z zapisem swoich najlepszych spektakli tanecznych.
Kierowniczką artystyczną, choreografką i instruktorką grupy tanecznej jest Helena Szuhalska.

Wydarzenie dla rodziców z dziećmi powyżej 7. roku życia.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN

Oglądaj

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie