UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
26
Listopada 2021
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Klejnot serca

Wykonawcy:

Gilbert Varga – dyrygent
Michael Barenboim – skrzypce
NFM Filharmonia Wrocławska


Program:

F. Mendelssohn Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
R. Schumann III Symfonia Es-dur op. 97 „ Reńska”

 

Gilbert Varga / fot. Felix Broede
Gilbert Varga / fot. Felix Broede

Podczas koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Gilberta Vargi usłyszymy dzieła dwóch znakomitych kompozytorów niemieckich epoki romantyzmu. Zabrzmi III Symfonia Roberta Schumanna zainspirowana wojażami kompozytora, zaś Michael Barenboim wykona jako solista jako jeden z najbardziej znanych koncertów skrzypcowych wszech czasów. Legendarny XIX-wieczny skrzypek Joseph Joachim, pragnąc podkreślić znaczenie tej kompozycji wśród niemieckich dzieł tego gatunku, napisał: „najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”.

Koncert skrzypcowy e-moll Mendelssohna to jedna z ostatnich jego większych kompozycji. Praca nad nim trwała aż sześć lat. Artysta po raz pierwszy wspomniał o pomyśle napisania koncertu w 1838 roku w liście do Ferdinanda Davida, koncertmistrza lipskiej Gewandhausorchester. Ponieważ Mendelssohn nie był profesjonalnym skrzypkiem, kiedy chciał rozwiązać jakiś problem techniczny, często radził się kolegi, który był też pierwszym wykonawcą utworu. Dzieło to zdobyło olbrzymią sławę i stało się jednym z najpopularniejszych koncertów epoki romantyzmu. Kompozycja Mendelssohna zawiera wiele nowatorskich elementów. Jest to bodajże pierwszy koncert skrzypcowy, w którym główny temat pierwszej części jest od razu wprowadzany przez instrument solowy, a dopiero potem powtarzany przez orkiestrę, podczas gdy żelazna zasada komponowania koncertów mówiła, że powinno być na odwrót. Podobna zmiana dotyczyła kadencji wirtuozowskiej, którą Mendelssohn umieścił w środku pierwszego ogniwa (przed częścią zwaną repryzą), a nie na jego końcu. Wszystkie trzy części są też wykonywane attacca, czyli bez przerw, co sprawia, że narracja jest wyjątkowo spójna. Koncert ten wyróżnia się wyjątkową melodyjnością i nastrojowością, jest dziełem łatwym w odbiorze, a jednocześnie poruszającym.

W drugiej części wieczoru wysłuchamy III Symfonii Es-dur „Reńskiej”. Robert Schumann napisał ją w zaledwie miesiąc. Podtytuł odnosi się do podróży, którą kompozytor odbył razem ze swoją żoną po Nadrenii. Twórca postanowił oddać w muzyce pozytywne uczucia związane z tym wyjazdem. W efekcie powstało dzieło zróżnicowane, cechujące się wielkim bogactwem emocji. Część pierwsza jest przebojowa i pełna energii, w drugiej i w piątej usłyszeć można wpływy niemieckiej muzyki ludowej. Trzecie ogniwo utworu jest liryczne i wyróżnia się śpiewną melodyką. Jednak najciekawsze brzmienia znajdujemy w części czwartej, przy której widnieje określenie wykonawcze Feierlich (czyli „uroczyście”). Surowy i ascetyczny charakter muzyki to rezultat specyficznej orkiestracji wykorzystującej instrumenty dęte blaszane – waltornie i puzony. Wprowadzają one w cichej dynamice główny temat tej części. Podczas prawykonania krytyka miała mieszane uczucia. Reakcja publiczności była jednak bardzo pozytywna: gromkie brawa rozlegały się po każdej części. Entuzjastyczne przyjęcie pociągnęło za sobą następne wykonania tego dzieła i zapewniło mu stałe miejsce w repertuarze koncertowym.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
65 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
55 PLN
45 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
45 PLN
35 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

01
października 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Piotr Anderszewski i NFM Filharmonia Wrocławska
Inauguracja sezonu symfonicznego
03
października 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna, estrada w odwróceniu
The Best of Händel
L. Cummings / Wrocławska Orkiestra Barokowa
08
października 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Elīna Garanča w NFM
Karel Mark Chichon / NFM Filharmonia Wrocławska
10
października 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna, estrada w odwróceniu
Rekonstrukcja muzyczna hołdu lennego Stanów Śląskich
Ensemble Polyharmonique / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13
października 2021 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Lithuanian Chamber Orchestra – Carmen
Sergey Krylov / Giunter Percussion
15
października 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Skrzypcowe wyzwania
Michał Klauza / Bartłomiej Nizioł
16
października 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Śpiew duszy
Aleksander Sitkovetzky / NFM Leopoldinum
22
października 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Mistrz współczesności
Marzena Diakun / NFM Filharmonia Wrocławska
Ostatnie miejsca: 30
23
października 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna, estrada w odwróceniu
Apollo i muzy
50. rocznica śmierci Igora Strawińskiego
29
października 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Koncert z udziałem laureata XVIII Konkursu Chopinowskiego
Andrew Litton / NFM Filharmonia Wrocławska
05
listopada 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia bohaterska
Marek Pijarowski / NFM Filharmonia Wrocławska
06
listopada 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Astor Piazzolla – Aconcagua
Juanjo Mosalini / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
listopada 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pieśni Chopina
Olga Pasiecznik / West Side Sinfonietta
28
listopada 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
After Corelli
Wrocławska Orkiestra Barokowa
03
grudnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Młodzieńcze arcydzieło
Christian Vásquez / NFM Filharmonia Wrocławska
04
grudnia 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Mistyczna Anglia
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
10
grudnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Ariadna na Naxos
Giancarlo Guerrero / NFM Filharmonia Wrocławska
11
grudnia 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Skrzypcowa dedykacja
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
17
grudnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Magnificat
Wrocławska Orkiestra Barokowa
28
grudnia 2021 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Kolędy świata
West Side Sinfonietta

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie