UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
29
Września 2021
środa
godz. 19:00
Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław

XXX jubileuszowy Festiwal Maj z Muzyką Dawną – edycja jesienna

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble:
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany
Daniel Elgersma, Piotr Łykowski – kontratenory
Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory
Tomáš Král, Jaromir Nosek – bas
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce
Fruzsina Hara, Stefan Leitner – trąbki
Přemysl Vacek – teorba
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Marta Niedźwiecka – pozytyw

Program:

Koncert z cyklu „Music First – Muzyka I Rzeczypospolitej”

S.S. Szarzyński Sonata a due violini con basso pro organo
M.J. Żebrowski Vesperae in D: Dixit Dominus, Laudate pueri, Laetatus sum, Nisi Dominus, Lauda Jerusalem Dominum, Magnificat
G.G. Gorczycki Tristes erant apostoli; Jesu corona virginum, Completorium

Współorganizator:

Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego

 

Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Od początku swojej działalności muzycznej Andrzej Kosendiak przywraca pamięć o muzyce staropolskiej. Podczas koncertu z udziałem Wrocław Baroque Ensemble artysta zadyryguje dziełami trzech wybitnych kompozytorów epoki baroku: Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Marcina Józefa Żebrowskiego oraz Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Szarzyński, prawdopodobnie krewny poety Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, to postać bardzo tajemnicza. Pewne jest, że należał do zakonu cystersów i był związany z kapelą prymasowską w Łowiczu, gdzie na przełomie XIX i XX wieku odnaleziono większość rękopisów jego utworów. Do naszych czasów dotrwały jedynie dwa manuskrypty – reszta została spalona w trakcie powstania warszawskiego, między innymi rękopis przeznaczonej na dwoje skrzypiec i basso continuo Sonaty, zaliczanej do najpiękniejszych utworów polskiego baroku.

Z kolei urodzony w 1702 roku Żebrowski przez kilkanaście lat pełnił funkcję muzyka kapeli jasnogórskiej. Prawdopodobnie kształcił się za granicą, o czym może świadczyć odnalezienie w Londynie autografu Concerto grosso oraz wydana w Amsterdamie jego symfonia i sonata. Wiadomo, że podczas koncertu z okazji imienin króla Stanisława Augusta Poniatowskiego 8 maja 1768 roku w Warszawie akompaniował na skrzypcach żonie, śpiewaczce Marii Elżbiecie. To z jej listu znamy dokładną datę śmierci kompozytora. Żebrowski tworzył utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne. Jego styl zalicza się do wczesnego klasycyzmu z elementami włoskiego baroku, na co wskazuje wirtuozostwo wokalne i częste wykorzystywanie polifonii. Wielogłosowe opracowanie psalmów nieszpornych Vesperae in D, z których wybór artyści zaprezentują, to najbardziej rozbudowana kompozycja muzyka, należąca zarazem do najbardziej reprezentatywnych jego utworów.

W finale koncertu wysłuchamy dzieł Gorczyckiego. Był on artystą wszechstronnie wykształconym – studiował filozofię w Pradze, a następnie teologię w Wiedniu. Nie wiadomo natomiast, gdzie kształcił się w zakresie kompozycji. Od 1698 roku aż do śmierci w 1734 roku pełnił funkcję kapelmistrza wokalno-instrumentalnej kapeli katedry na Wawelu. Jego dorobek to niemal wyłącznie polifoniczna muzyka religijna do tekstów łacińskich, tworzona w różnych gatunkach i stylach na potrzeby bogatej liturgii krakowskiej katedry. Dwa hymny paschalne Tristes erant apostoli i Jesu corona virginum utrzymane są w sięgającym doby renesansu stylu a cappella. Przeznaczone na rozbudowaną obsadę wokalno-instrumentalne Completorium to obszerne, siedmioczęściowe dzieło do tekstów komplety, czyli liturgii na zakończenie dnia. Cechuje je bogata kolorystyka, pełna śpiewnych melodii w barokowym stylu koncertującym. Odpis tej kompozycji odnalazł się po II wojnie światowej w kościele parafialnym w Rakowie Opatowskim.

Podobne wydarzenia

05
listopada 2021 | piątek
godz. 18:00
Koncerty specjalne
plac Wolności
Marek Pijarowski – odsłonięcie tablicy
Marek Pijarowski / NFM Filharmonia Wrocławska
27
listopada 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty specjalne
Sala Główna
Wrocławska Gala Kabaretowa: Andrzeje 2021
Kabaret Elita / West Side Sinfonietta
30
grudnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
Sala Główna
Gala sylwestrowa
The Queen’s Six i NFM Filharmonia Wrocławska
31
grudnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
Sala Główna
Gala sylwestrowa
The Queen’s Six i NFM Filharmonia Wrocławska

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie