Serdecznie zapraszamy na kolejny koncert Chóru Chłopięcego NFM, który tym razem wystąpi razem z zaprzyjaźnionym chórem chłopięcym Die Wuppertaler Kurrende z Niemiec. Oba chóry poprowadzą ich dyrygenci: Małgorzata Podzielny i Markus Teutschbein. Koncert inicjuje projekt wymiany międzychóralnej, która będzie okazją do częstszych prezentacji w NFM fenomenu kulturowego, jakim są niewątpliwe zespoły chłopięce.
Tradycja funkcjonowania chórów chłopięcych w kulturze europejskiej sięga połowy VIII wieku. Wynika z zakazu uczestnictwa kobiet w oprawie muzycznej mszy. Wtedy też partie sopranowe i altowe zaczęli wykonywać młodzi chłopcy przed mutacją. Zespoły o wyłącznie chłopięcym składzie określa się terminami Knabenchor (od niemieckiego Knabe = chłopiec) lub Kurrende (od łacińskiego słowa currere = biegać), który łączy się z protestanckim zwyczajem kolędowania ubogich chłopców, chodzących od domu do domu i po ulicach miast w okresie Bożego Narodzenia oraz podczas uroczystości ślubnych i pogrzebowych. Konieczność wykorzystania w chórach dyszkantów chłopięcych podczas kościelnych liturgii umożliwiała przez ponad tysiąc lat biednym a dysponującym pięknymi głosami chłopcom zdobycie wykształcenia muzycznego i pobieranie bezpłatnej nauki w prowadzonych przez kościoły szkołach. Zwyczaj ten jest nadal praktykowany, czego przykładem może być fakt, iż znany niemiecki kontratenor Andreas Scholl rozpoczął swoją przygodę ze światem muzyki jako siedmiolatek właśnie od śpiewania w Die Kiedricher Chorbuben – chórze chłopięcym funkcjonującym od 1333 roku przy bazylice w jego rodzinnym mieście. Najliczniej klasyczne chóry chłopięce występują w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, jednak tradycja ich zakładania silna jest także we Francji, w Niemczech, Kanadzie, Holandii, Hiszpanii, Austrii czy Szwecji. Najstarszym chórem chłopięcym, działającym nieprzerwanie od 975 roku, jest bawarski zespół Die Regensburger Domspatzen, a w Polsce Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej, znany pod nazwą Poznańskich Słowików, oficjalnie założony w 1945 roku przez Stefana Stuligrosza, choć działający już w wojennej konspiracji od jesieni 1939 roku. Die Wuppertaler Kurrende zostało założone przez Ericha vom Baura w 1924 roku i jest najstarszym chórem chłopięcym w Kościele ewangelickim w Nadrenii Północnej-Westfalii.
Podczas koncertu oba zespoły zaprezentują brzmienie głosów chłopięcych w repertuarze sakralnym. Chór Chłopięcy NFM wykona m.in. dwa psalmy ze zbioru Melodie na Psałterz Polski Mikołaja Gomółki w pięknym staropolskim przekładzie Mikołaja Kochanowskiego oraz trzygłosowy motet Jesu, rex admirabilis mistrza renesansowej polifonii, Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, do tekstu hymnu Bernarda z Clairvaux. Wuppertalscy Kolędnicy poza repertuarem z kręgu kultury protestanckiej – jak motet Unser Leben ist ein Schatten Johanna Sebastiana Bacha – wykonają również współczesne kompozycje religijne, a wśród nich Pie Jesu amerykańskiego kompozytora Victora C. Johnsona i opracowanie modlitwy Ojcze nasz w niemieckiej wersji językowej, dedykowane przez Arvo Pärta papieżowi Benedyktowi XVI z okazji sześćdziesięciolecia święceń kapłańskich. Na zakończenie oba chóry wspólnie wykonają dwa dzieła: hymn Misericordias Domini polskiego kompozytora Henryka Botora oraz motet Ave verum corpus Wolfganga Amadeusa Mozarta ku czci Bożego Ciała.