Koncert Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jarosława Thiela z udziałem solisty Tomáša Krála odkryje bogactwo repertuaru kompozytorów epoki baroku tworzących w Niemczech, Anglii, Włoszech i Szwecji. Przestrzeń bazyliki wypełnią tego wieczoru m.in. dźwięki dzieł operowych Georga Friedricha Händla, Reinharda Keisera czy Attillia Ariostiego.
W ramach symbolicznego wprowadzenia muzycy wykonają na wstępie uroczystą Uwerturę do opery Alfred pochodzącego z Anglii Thomasa Arnego. Spośród innych dzieł artysty będzie można usłyszeć Con spirito i Largo, czyli części Ouverture g-moll, wieńczącej zbiór ośmiu tego typu utworów. Uwertura poprzedzi szereg kompozycji, w tym pióra Georga Friedricha Händla – w wykonaniu Krála zabrzmi aria z cieszącej się uznaniem opery Rodelinda, ponadto usłyszymy ustępy o charakterze tanecznym: Courante i Menuet z opery Almira czy efektowne Concerto przynależące do partytury Ottone, re di Germania. Artyści przybliżą także fragmenty twórczości operowej Georga Philippa Telemanna, którego z Händlem łączyły nie tylko stosunki zawodowe, ale i przyjacielska znajomość oparta na wzajemnym szacunku i uznaniu. Przez sporą część swego życia działał on w Hamburgu, jednak w momencie, gdy przybył do miasta, o wiele większą sławą owiany był wówczas Reinhard Keiser. Artyści zawzięcie rywalizowali ze sobą na gruncie muzycznym, jednak to Telemann zyskał ostatecznie miano największego kompozytora operowego w Hamburgu. W dorobku operowym Keisera jednymi z bardziej cenionych tytułów są Octavia oraz Fredegunda.
Král wykona również arie z oper Georga Caspara Schürmanna, który w swojej działalności parał się nie tylko kompozycją, ale także śpiewem, co uwydatnia się w jego twórczości wokalno-instrumentalnej, oraz włoskiego twórcy Attillia Ariostiego. Jego opery z powodzeniem wystawiane były m.in. w Londynie, tam jednak przyćmiły je wkrótce dzieła wspomnianego już Händla. Jednym z wybitniejszych uczniów Ariostiego był z kolei pochodzący ze Szwecji Johan Helmich Roman. W jego dziełach wyraźnie widać inspirację Händlowskim językiem kompozytorskim, także w kantatach. Należy do nich zawarta w programie koncertu świecka kantata Festa musicale, skomponowana w 1725 roku z okazji urodzin ówczesnego króla Szwecji – Fryderyka I. Oprócz opery i kantaty artyści sięgną także po partyturę La pace di Kamberga – oratorium Johanna Davida Heinichena, twórcy związanego z dworem Augusta II Mocnego.
Koncert współorganizowany przez: