Naïssam Jalal
Naïssam Jalal
Jazztopad Festival
Nguami Maka FRAG MEN TOS / Naïssam Jalal – Quest of the Invisible
24.11.2022
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Wykonawcy:

Nguami Maka:
Mulumba – puíta, hungo, kisanji, lata, dikanza
Nando – ngoma solo
Eliseu – dikanza
Pascoal – mukindu
Roma – ngoma base
***
Naïssam Jalal – Quest of the Invisible:
Naïssam Jalal – flet, głos, kompozycje
Leonardo Montana – fortepian
Claude Tchamitchian – kontrabas

Gościnnie wystąpi: Hamid Drake – perkusja

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 65 zł

Różnorodna muzyka Angoli jest niezwykle popularna, chociaż zwykle doświadczamy jej w sposób zapośredniczony – przekształconą przez perspektywę angolskiej diaspory. Projekt FRAG MEN TOS grupy Nguami Maka (nazwa formacji oznacza „nie ma problemu”) przynosi na międzynarodowe sceny muzyczne inne rytmy, takie jak kilapanga, kazacuta, xinguilamento i kabetula. Z kolei urodzona w Paryżu w rodzinie Syryjczyków Naïssam Jalal eksploruje połączenia między muzyką arabską, jazzem a różnymi tradycjami Afryki.

FRAG MEN TOS na pierwszym planie stawia instrumenty perkusyjne Angoli. Niektóre przypominają instrumenty z Brazylii, na przykład hungo (brazylijski odpowiednik nazywa się berimbau), dikanza (reco-reco w Brazylii) i puíta (na podstawie którego powstała brazylijska cuíca). Nguami Maka eksperymentuje również we FRAG MEN TOS z takimi instrumentami jak mukindu, ngmoas, lata (puszka po sproszkowanym mleku) i kisanji. Tytuł projektu podkreśla, że występ opiera się na niedokończonym dziele, odzwierciedlającym rozproszoną tożsamość Angoli, wymagającym od muzyków wypełnienia brakujących fragmentów improwizacją. Grupa prezentuje takie style muzyczne jak: kilapanga, w metrum 6/8, rozpowszechniona na całym kontynencie; kazacuta, w metrum 4/4, z przedmieść Luandy, dająca duże możliwości improwizacji; semba, najbardziej popularny rytm poza Angolą, który miał duży wpływ na muzykę Brazylii; kabetula, kolejny groove z przedmieść, który jest bogaty w synkopy; oraz xinguilamento, stosowane przy rytualnych ceremoniach.  

Naïssam Jalal jest niezwykle mocno zaangażowana w budowanie mostów między tradycjami i krajami, do czego wykorzystuje siłę muzyki. Podczas koncertu z triem, z którym pojawi się na tegorocznej edycji Jazztopadu, Quest of the Invisible, tworzonym z brazylijskim pianistą Leonardem Montaną oraz francuskim kontrabasistą Claude’em Tchamitchianem, oprócz gry na flecie pokaże swój znakomity wokal. Artyści osiągają wyjątkowy poziom elegancji na nagraniach, eksplorując porywające harmonie oraz meandrujące melodie i subtelnie łącząc odmienne tradycje. A czasami muzycy wchodzą na wyższe obroty dzięki wybitnemu perkusiście z Chicago, Hamidowi Drake’owi, który pojawia się w czterech utworach. Chociaż artysta ten jest osadzony w muzyce jazzowej, posiada głęboką wiedzą na temat wszelkiego rodzaju globalnych tradycji i jest prawdziwym mistrzem w grze na bębnie obręczowym, instrumencie niezbędnym w muzyce arabskiej. Nie tylko więc zobaczymy podczas festiwalu Jazztopad premierę trio Naïssam Jalal – grupie towarzyszyć na scenie przez kilka utworów będzie Hamid Drake.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się