Akademia Orkiestrowa NFM

Dla kogo?

Dla młodych muzyków

Rodzaj wsparcia

Warsztaty, próby otwarte

Akademia Orkiestrowa NFM to projekt Narodowego Forum Muzyki, którego celem jest profesjonalne przygotowanie młodych muzyków do pracy w orkiestrach. Poprzez comiesięczne zajęcia, prowadzone przez koncertmistrzów i liderów NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz zaproszonych gości, uczestnicy Akademii mają wyjątkową możliwość odbycia praktycznych i kompleksowych szkoleń, które pomogą im sprostać wysokim wymaganiom stawianym muzykom orkiestrowym.

Młodzi instrumentaliści zostaną wybrani do udziału w Akademii Orkiestrowej na podstawie nadesłanych nagrań. W trakcie trwających od października 2021 do maja 2022 roku zajęć zapoznają się oni z ogólnymi zasadami pracy w orkiestrze, zgłębią poszczególne style i zasady wykonawstwa, posiądą umiejętność wzajemnego słuchania się i kreowania wspólnej barwy, frazy i interpretacji.

Zajęcia instrumentalne prowadzone będą na czterech płaszczyznach:
– zajęcia indywidualne – skoncentrowane na indywidualnych cechach każdego uczestnika. W ich trakcie koncertmistrzowie i liderzy mają szansę udzielą każdemu spersonalizowanych wskazówek, pomogą w opanowaniu poszczególnych trudności i przygotowaniu do przyszłych przesłuchań orkiestrowych (poprzez pomoc w przyswojeniu żelaznego repertuaru audycji oraz przekazanie sposobów na panowanie nad stresem);
– zajęcia sekcyjne – poświęcone problemom właściwym dla poszczególnych sekcji instrumentów (skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy). W czasie tych zajęć uczestnicy będą mieli szansę na opanowanie wspólnej artykulacji, dynamiki, agogiki i intonacji;
– zajęcia orkiestrowe – to szansa na poznanie szerokiego wachlarza repertuaru orkiestrowego oraz na przekucie w doświadczenie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć indywidualnych i sekcyjnych. To także okazja do współpracy z najwyższej klasy muzykami – w sezonie 2021/2022 będą to Michał Klauza, Henning Kraggerud, Roksana Kwaśnikowska, Marcin Markowicz i Wayne Marshall;
– praktyki w NFM Filharmonii Wrocławskiej – dzięki czynnemu udziałowi w próbach i koncercie w wybranych projektach NFM Filharmonii Wrocławskiej uczestnicy będą mieli wyjątkową okazję do podpatrzenia sposobu pracy w profesjonalnej orkiestrze.

Projekt Akademii Orkiestrowej NFM w nadchodzącym sezonie zwieńczy zaplanowany na 14 maja 2022 r. (sobota) w Sali Głównej NFM koncert finałowy, który poprowadzi od skrzypiec Roksana Kwaśnikowska – w programie koncertu znajdą się następujące utwory:
– A. Piazzolla, Cuatro estaciones porteñas
– A. Vivaldi, Cztery Pory Roku

Równolegle do zajęć instrumentalnych przez cały czas trwania Akademii odbywać się będą spotkania prowadzone przez nauczyciela przygotowania fizycznego i mentalnego dla muzyków. Wykłady i warsztaty prowadzone są przez Jadwigę (Isię) Śmieszchalską, absolwentkę francuskiego Institut Européen Médecine des Arts (2012), w którym zdobyła dyplom medycyny sztuki muzycznej z nagrodą specjalną jury, przyznaną po raz pierwszy w dwudziestoletniej historii Instytutu. W projekcie udział weźmie również Mathieu Spencer – doktor chiropraktyki specjalizujący się w zdrowiu muzyków – oraz Rafał Augustyn – kompozytor, krytyk muzyczny i literaturoznawca.

Akademia orkiestrowa | prowadzący FAq's

Prowadzący
Radosław Pujanek – skrzypce

Radosław Pujanek jest I koncertmistrzem NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły oraz Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie u prof. Iwony Wojciechowskiej. Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Stypendysta m.in. Fundacji „Amadeus” oraz Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej Promocja Talentu. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich i kameralnych, pracując pod kierunkiem m.in. Wandy Wiłkomirskiej, Wolfganga Marschnera, Charlesa Tregera, Petru Munteanu oraz członków Trio Fontenay i Kwartetu Camerata.

W latach 1999–2004 był członkiem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, a w 2005–2006 – koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Występuje jako solista, kameralista i koncertmistrz w kraju i za granicą. Współpracuje m.in. ze Stuttgarter Kammerorchester i KSO w Norwegii.

Latem 2006 i 2007 roku, jako koncertmistrz i dyrygent, prowadził międzynarodową orkiestrę festiwalową w Roussas (Francja). Wraz z Lutosławski Quartet nagrał płytę Witold Lutosławski Opera omnia I. Muzyka kameralna (CD Accord), która zyskała nominację do nagrody Fryderyk 2008 i Wrocławskiej Nagrody Muzycznej. W 2011 roku jako gościnny koncertmistrz został zaproszony do udziału w premierze opery Tosca w Teatro Municipal w Santiago de Chile oraz w projekcie Don Giovanni realizowanym podczas Haydn-Festival w Eisenstadt (Austria), zwieńczonym nagraniem DVD live. Propagator i miłośnik kameralistyki, współpracuje z takimi artystami jak Agata Szymczewska, Ryszard Groblewski, Tomasz Strahl, Marcin Sikorski, Marcin Zdunik. Razem z Łukaszem Długoszem, Katarzyną Budnik-Gałązką i Rafałem Kwiatkowskim tworzy Kwartet Fletowy. Poza działalnością koncertową zespół ten nagrał materiał z utworami Krzysztofa Pendereckiego, Krzysztofa Meyera i Władysława Słowińskiego, zarejestrowany przez CD Accord. Płyta w przygotowaniu.
 

Artur Rozmysłowicz – altówki

Urodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2004–2006 stypendysta Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie mistrzowskiej prof. Jacka Glickmana. Jako muzyk solista na stałe związany jest z NFM Filharmonią Wrocławską. Członek Lutosławski Quartet. Doskonalił swe umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takács Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego. Zapraszany na festiwale muzyczne, m.in. takie jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble, Wratislavia Cantans, Festiwal Beethovenowski, Festiwale Organowe w Szczecinie i Zakopanem, Łańcuch, La Frentana, Jazztopad, Pacific Music Festival (Sapporo – Japonia), Paxos International Music Festival (Grecja), festiwal Muzyka na Szczytach, Chopin i jego Europa, Muzyczne przestrzenie, Tansmania, Klara Festival w Brukseli. Jako kameralista występował również na festiwalach teatralnych, m.in. Edinburgh Festival Fringe, SESC Belenzinho (São Paulo).
Współpracował z London Symphony Orchestra, National Basque Orchestra, Sinfonia Juventus, Polską Orkiestrą Radiową, World Orchestra For Peace. Koncertował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in: Jackiem Kaspszykiem, Gabrielem Chmurą, Michaelem Tilsonem Thomasem, Valerym Gergievem, sir Colinem Davisem, Yakovem Kreizbergiem. Występował w większości krajów Europy, Azji oraz obu Ameryk.

Maciej Młodawski – wiolonczele

Urodził się w 1981 roku w Warszawie. Koncertmistrz wiolonczel NFM Filharmonii Wrocławskiej i członek Lutosławski Quartet. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i prof. Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również gościnnie w Hochschule für Musik Augsburg pod kierunkiem Juliusa Bergera i Sebastiana Hessa. Jest laureatem Konkursu Wiolonczelowego im. D. Danczowskiego w Poznaniu oraz Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, m.in. inaugurując sezon 2008/2009 pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, był także jednym z dwóch solistów (obok Garricka Ohlssona) na trzytygodniowym tournée orkiestry po Stanach Zjednoczonych. Dokonał również polskiego prawykonania utworu Ståle Kleiberga Dopo na wiolonczelę wiolonczelę i orkiestrę smyczkową.

Koncertuje w Polsce i za granicą jako członek Lutosławski Quartet, a także w duecie z pianistką Agnieszką Przemyk-Bryłą. Jako solista i kameralista brał udział m.in. w festiwalach Wratislavia Cantans, Ensemble, Muzyka na szczytach, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Hong Kong Arts Festival czy Klara Festival w Brukseli, a także innych festiwalach w Polsce, Turcji, Grecji, Belgii, Chinach i Korei Płd. Występował również w wielu innych krajach Europy i Azji. Dokonał wielu nagrań płytowych zarówno jako pierwszy wiolonczelista orkiestry symfonicznej, jak również  z Lutosławski Quartet. Na nominowanej do Fryderyka płycie Witold Lutosławski – Opera Omnia 01 znajduje się też jego wykonanie Wariacji Sacherowskiej, oraz Bukoliki na altówkę i wiolonczelę nagrane z Arturem Rozmysłowiczem.

Damian Kalla – kontrabas

Urodził się w Gliwicach, w 1985 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Katowicach w klasie kontrabasu Waldemara Tamowskiego, w 1990 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Ireny Olkiewicz. Podczas studiów brał udział w kilku konkursach kontrabasowych, m.in. w Poznaniu i w Markneukirchen. W latach 1989-1991 pracował w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Legnicy jako pedagog klasy kontrabasu. Od 1990 roku zatrudniony w Filharmonii Wrocławskiej na stanowisku kontrabasisty, od 2007 r. muzyka-solisty. W latach 1994-2004 wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów.
Równolegle z pracą w orkiestrze symfonicznej prowadzi działalność kameralną – w latach 2002-2004 był liderem grupy kontrabasów orkiestry kameralnej Filharmonii Wrocławskiej. Współpracował także z innymi zespołami kameralnymi, m.in. orkiestrą kameralną „Giovanni Virtuosi”. Od 2004 roku łączy go stała współpraca z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia”, a także z zespołem „Artlibitum”. Uczestniczył w wielu festiwalach w kraju i za granicą, takich jak Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”, Festiwal Musica Polonica Nova, Wratislavia Cantans, Rheingau Musik Festival, Festival Cervantino w Meksyku. Razem z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych.

Akademia orkiestrowa | uczesticy FAq's (2)

Uczestnicy Akademii Orkiestrowej NFM
2021/2022

AO 2021/2022


SKRZYPCE
– Marcjanna Derentowicz
– Daria Domachowska
– Agata Doszczak
– Julia Fejdasz
– Zuzanna Gajos
– Aleksandra Głuch
– Anna Kisielewska
– Kaya Kotarski
– Marija Lalović
– Aniela Lembryk
– Justyna Liber
– Marta Lis
– Jarosław Rzepa
– Agata Serafin
– Emilia Stańczyk

ALTÓWKI
– Klara Chinek
– Jan Cieszyński
– Maria Kapsiak
– Michał Kubica
– Zofia Lewandowska
– Agata Majchrzak
– Iwona Piskorska

WIOLONCZELE
– Adrianna Ciemińska
– Weronika Duchniewicz
– Stanisław Giłka
– Gabriela Karpiesiuk

KONTRABAS

– Adam Danowski
– Jakub Kaczmarczyk

2020/2021

AO 2020/2021


SKRZYPCE
– Weronika Błaszczyńska
– Olivia Bujnowicz
– Andżelika Chorzempa
– Agata Doszczak
– Kamila Fediuk
– Sylwia Gołębiowska
– Aleksandra Głuch
– Julia Hila
– Julia Iskrzycka
– Maria Kapsiak
– Ewelina Korczakowska
– Miriam Kozak
– Agata Krystek
– Ewa Ptak
– Aleksandra Rorot
– Joanna Rybak
– Agata Serafin
– Karolina Urbaniak
– Maria Zborowska

ALTÓWKI
– Katarzyna Cioch
– Natalia Gidlewska
– Agata Majchrzak
– Weronika Milik
– Agnieszka Piotrowska
– Anna Zaryczna

WIOLONCZELE
– Dominika Chodakowska
– Jakub Grzelachowski
– Małgorzata Namiot
– Aneta Stefańska
– Alicja Szydłowska
– Maciej Włodarski

KONTRABAS
– Paweł Wołkowski

AO 2019/2020

SKRZYPCE
– Weronika Błaszczyńska
– Kamila Fediuk
– Sylwia Gołębiowska
– Julia Hila
– Ewelina Korczakowska
– Miriam Kozak
– Joanna Rybak
– Agata Serafin
– Karolina Urbaniak
– Maria Zborowska

ALTÓWKI
– Katarzyna Cioch
– Marta Tarsa
– Karolina Bednarz

WIOLONCZELE
– Aleksandra Czarnocka
– Jakub Grzelachowski
– Jan Pasławski
– Maciej Włodarski

KONTRABASY
– Krzysztof Bylica
– Paweł Wołkowski

 

2018/2019

AO 2018/2019

SKRZYPCE
– Katarzyna Deja
– Aleksandra Kryńska
– Olga Nurkowska
– Santiago Rodríguez Perez
– Alicja Ptasiński
– Maria Szafarska

ALTÓWKI
– Dominika Dudek
– Magdalena Krawczyk
– Wiktoria Nizio
– Małgorzata Szczepanowska

WIOLONCZELE
– Magdalena Jarząbek
– Barbara Kaczmarek
– Ewa Leszczyńska
– Edyta Słomska

KONTRABASY
– Miłosz Madejski
– Bogusz Tworek
– Mateusz Wadowski

2017/2018

AO 2017/2018

SKRZYPCE
– Agata Front
– Karolina Ganczar
– Zuzanna Janczak
– Dominika Kusek
– Dobromir Lesiak
– Marta Lucjan
– Ewa Piróg
– Aleksandra Rymarowicz
– Kinga Sobecka
– Marek Ulański
– Dominika Witowicz

ALTÓWKI
– Edyta Butor
– Iga Czarnota
– Wojciech Koczur
– Marzena Malinowska
– Wiktoria Nizio
– Barbara Rogala

WIOLONCZELE
– Adam Garnecki
– Ewa Kauf
– Monika Krasicka
– Marta Ryś

KONTRABAS
– Aneta Paneth

FLETY
– Maria Gromińska
– Magdalena Nekanda Trepka
– Ewa Sawicka

PUZON TENOROWY
– Filip Szymula

PUZONY BASOWE
– Christian Rietdorf
– Jan Szymański

PERKUSJA
– Eliza Kurowska
– Wojciech Natkaniec
– Antoni Olesik

2016/2017

AO 2016/2017

SKRZYPCE

  • Vida Bobin-Sokołowska
  • Aleksandra Kmiotek
  • Julia Kołpanowicz
  • Malwina Teresa Kulisiewicz
  • Marzena Malinowska
  • Maria Nowak
  • Anna Pacholczak
  • Joanna Paluch
  • Agnieszka Sawicka
  • Joanna Trzaska
  • Małgorzata Wojciechowska

ALTÓWKI

  • Ewa Kuśnierz
  • Agnieszka Siatkowska
  • Natalia Woźniak

WIOLONCZELE

  • Zuzanna Dzienniak
  • Marta Salamon
  • Magdalena Abramowicz
  • Anna Papierz
  • Elżbieta Rychwalska

KONTRABASY

  • Miłosz Madejski
  • Aneta Paneth

PERKUSJA

  • Robin Błaszkiewicz
  • Mikołaj Graczyk
  • Eliza Kurowska
     
2015/2016

 

 AO 2015/2016

SKRZYPCE

  • Liubov Betlinska
  • Bogumiła Dąbrowska
  • Aleksandra Guja
  • Katarzyna Piotrowska
  • Paulina Radosz
  • Katarzyna Szydłowska
  • Joanna Trzaska
  • Emilia Wieczorkowska

ALTÓWKI

  • Zofia Kowalczyk
  • Wiktor Rudzik

WIOLONCZELE

  • Joanna Banaszczyk
  • Aleksandra Hermanowska
  • Anna Rodak
  • Marcelina Sydor
  • Tomasz Szewczyk

KONTRABAS

  • Aneta Paneth

Akademia orkiestrowa - pliki do pobrania

Pliki do pobrania
Regulamin Akademii Orkiestrowej w sezonie 2021/2022 830.84 kB
Kontakt
Tomasz Kwieciński
Koordynator Akademii Orkiestrowej NFM

Education PL muzyków MenuPL Image | Others | PL

Akademia Chóralna
Chór Chłopięcy NFM – grupa przygotowawcza
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy
Szkolenia chórmistrzowskie

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się