European Union Baroque Orchestra / fot. archiwum zespołu
European Union Baroque Orchestra / fot. archiwum zespołu
Wratislavia Cantans
Anielskie głosy
10.09.2023
niedz.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Program:

Antonio Vivaldi
Koncert d-moll na smyczki i b.c. „Madrigalesco” RV 129
Magnificat g-moll na sopran, alt, chór, smyczki, altówkę i b.c. RV 611
Beatus vir na dwa soprany, kontralt, chór, smyczki i b.c. RV 598
Koncert d-moll na smyczki i b.c. RV 127 
Gloria na dwa soprany, alt, chór, obój, trąbkę, smyczki i b.c. RV 589 

Z uwagi na transmisję koncertu w Programie II Polskiego Radia prosimy o punktualne przybycie. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na wydarzenie.

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Enrico Onofri – dyrygent
Carlotta Colombo – sopran
Jone Martínez – sopran
Margherita Maria Sala – kontralt
Chór Dziewczęcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne Chóru Dziewczęcego NFM
European Union Baroque Orchestra
Mario Martinoli – kierownictwo artystyczne European Union Baroque Orchestra

Czas trwania:
70 minut
Lokalizacja:
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
plac Kościelny 1, Wrocław
Cennik:
od 35 do 85 zł

Koncert European Union Baroque Orchestra z udziałem Chóru Dziewczęcego NFM pod dyrekcją Enrica Onofriego zostanie w całości poświęcony twórczości Antonia Vivaldiego. Zabrzmi pięć kompozycji autorstwa „rudego księdza”, który trzydzieści pięć lat spędził jako nauczyciel w żeńskim sierocińcu Ospedale della Pietà. Dzieła te łączą się z tematyką festiwalu niejako à rebours – śpiewane były bowiem niegdyś przez osierocone dzieci.

Vivaldi przeszedł do historii jako niezwykle płodny twórca koncertów instrumentalnych. W programie występu European Union Baroque Orchestra znalazły się dwa dzieła tego typu, oba bardzo krótkie, przeznaczone na smyczki i utrzymane w tonacji d-moll. Koncert Madrigalesco RV 129 jest refleksyjny i poważny w tonie, czym odróżnia się od dynamicznego i lekkiego Koncertu RV 127. Jednak najbardziej interesującymi punktami programu będą sakralne kompozycje wokalno-instrumentalne. Magnificat g-moll RV 611 to dzieło istniejące w kilku wersjach. Ostatnia z nich powstała właśnie na potrzeby Ospedale della Pietà i była wykonywana przez jego wychowanki. Vivaldi zastąpił w tej wersji niektóre odcinki chóralne solowymi, dzięki czemu młode śpiewaczki mogły wykazać swoje zdolności. Jest to radosna, choć niepozbawiona odcieni refleksyjnych, pieśń dziękczynna z tekstem zaczerpniętym z Ewangelii św. Łukasza. Wypowiada go Matka Boska podczas spotkania ze świętą Elżbietą krótko po Zwiastowaniu. Natomiast tekst krótkiego Beatus vir RV 598 pochodzi z Księgi Psalmów, a konkretnie z Psalmu 112. Jest to jeden z psalmów mądrościowych, opisujących życie, które podoba się Bogu, i błogosławieństwa doświadczane w rezultacie przestrzegania boskich praw.

Ostatnim utworem koncertu będzie Gloria D-dur RV 589, a więc najpopularniejsza kompozycja sakralna Vivaldiego. Przebojowy charakter muzyki znakomicie odpowiada tekstowi, który jest doskonale znanym fragmentem ordinarium missae. Vivaldi napisał Magnificat i Glorię z myślą o chórze czterogłosowym, ale wykonanie w ramach festiwalu Wratislavia Cantans odbędzie się bez tenorów i basów. Partia tego ostatniego głosu zostanie zaśpiewana przez dzieci o oktawę wyżej z towarzyszeniem instrumentów grających dźwięki zapisane w oryginale. Celem wykonawców jest przybliżenie się do brzmienia, jakie mógł uzyskiwać Vivaldi podczas swoich koncertów w Ospedale della Pietà.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się