Koncerty kameralne
Smyczkowe sekstety
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

J. Brahms
I Sekstet smyczkowy B-dur op. 18
II Sekstet smyczkowy G-dur op. 36

Wykonawcy:

Piotr Tarcholik – skrzypce
Radosław Pujanek – skrzypce
Dawid Jadamus – altówka
Michał Micker – altówka
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Wojciech Fudala – wiolonczela

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł

„Nawet sobie nie wyobrażasz, jak to jest słyszeć za sobą kroki takiego olbrzyma” – pisał Johannes Brahms w liście do przyjaciela w 1872 roku. Jeszcze 45 lat po śmierci Beethovena wydawało się, że osiągnięciom mistrza z Bonn na polu realizacji zarówno formy kwartetu smyczkowego, jak i symfonii, nie dorówna nikt. Nie mając długo odwagi zmierzyć się z tym dziedzictwem, chcąc jednocześnie rozwijać twórczość kameralną, Brahms zaczął zatem od komponowania nie kwartetów, ale sekstetów smyczkowych. Napisał dwa takie dzieła i okazały się one epokowymi osiągnięciami w historii rozwoju tego trudnego gatunku muzycznego.

W obu Brahms zdecydował się obsadzić sekstet parą każdego z trzech instrumentów – skrzypiec, altówki i wiolonczeli. Umożliwiło to wzmocnienie ich brzmienia, budzące nawet skojarzenia z grą orkiestrową, przy jednoczesnym zachowaniu muzycznej wrażliwości na najdrobniejsze szczegóły faktury. Umieszczenie w obsadzie dwóch wiolonczel pozwoliło dodatkowo na wykorzystywanie jednej z nich w funkcji melodycznej. Pierwszy z sekstetów Brahms skomponował w 1860 roku, odnosząc duży sukces, a o fortepianową transkrypcję II części utworu prosiła go sama Clara Schumann.

Skomponowanie drugiego sekstetu kilka lat później było dla Brahmsa sposobem na emocjonalne poradzenie sobie z rozstaniem z ukochaną. Miała na imię Agathe, była sopranistką, córką profesora medycyny i uchodziła za prawdziwą piękność. „Jeśli sprawy nadal potoczą się w taki sposób, to prawdopodobnie ulotnię się jak akord muzyczny i rozpłynę w powietrzu” – zwierzał się przyjacielowi zakochany jeszcze wtedy Brahms. Wszystko wskazywało na to, że para wkrótce ogłosi swoje zaręczyny. Ostatecznie kompozytora przeraziły jednak poświęcenia, jakich wymaga życie rodzinne i faktycznie… ulotnił się w mało szlachetny sposób. „Nie zniósłbym pęt małżeństwa!” – pisał do Agathe w liście. Nie zapomniał jednak o niej całkowicie i w tworzonych później utworach zaczął wykorzystywać muzyczny motyw będący echem uczuć do kobiety – dźwięki A-G-A-H-E. Sześć lat po tych wydarzeniach – latem 1864 roku – wspomnienia Agathe von Siebold znowu zaczęły go nawiedzać. W utworze, nad którym zaczął wtedy prace – właśnie w II Sekstecie – motyw ten odnajdziemy w kulminacyjnym momencie ekspozycji w I części. „Oto dziełem tym uwolniłem się od mej ostatniej miłości” – pisał potem Brahms.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się