Serdecznie zapraszamy na recital organowy Piotra Rojka! Choć ten znakomity instrumentalista koncertuje w całej Europie, to związany jest głównie z Wrocławiem – tutaj kształcił się i obecnie pracuje na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, gdzie kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. W programie jego koncertu znajdują się dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Felixa Borowskiego i Jehana Alaina, zaś zwieńczą go improwizacje samego artysty.
Koncert rozpocznie Preludium i Fuga e-moll BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha. Dzieło to powstało w Lipsku pomiędzy 1727 a 1736 rokiem. Badacze przypuszczają, że kompozytor napisał je z myślą o organach tamtejszego kościoła uniwersyteckiego – Paulinerkirche. Ten wirtuozowski i rozbudowany utwór nazywany jest niekiedy potocznie „klinem”, a to ze względu na kształt melodii otwierającej fugę – Bach wprowadza tu stopniowo od góry i dołu w stosunku do głównego tonu dźwięki nienależące do głównej tonacji. Następnie Piotr Rojek wykona Litanies Jehana Alaina z 1937 roku. Ten urodzony w 1911 roku twórca uważany był przez francuskie środowisko muzyczne za jednego z najlepiej zapowiadających się kompozytorów swojej generacji. Fascynowała go twórczość Claude’a Debussy’ego, dokonania należącego do tego samego pokolenia Oliviera Messiaena czy muzyka jazzowa. Niestety, artysta nigdy nie spełnił pokładanych w nim nadziei, poległ bowiem na froncie podczas II wojny światowej. Trzon jego spuścizny stanowią wyrafinowane pod względem brzmieniowym dzieła organowe.
Jako następna zabrzmi I Sonata organowa Felixa Borowskiego. Ta wczesna kompozycja została opublikowana w 1904 roku. Składa się z trzech ogniw o dość tradycyjnym układzie, w którym dwie części szybkie otaczają ogniwo utrzymane w umiarkowanym tempie. Twórcę tego uważa się za artystę angielsko-amerykańskiego, choć miał on polskie korzenie. Przez większość życia mieszkał w Chicago, gdzie przez prawie trzy dekady pełnił zaszczytną funkcję dyrektora Chicago Musical College. W 1925 roku porzucił jednak tę pracę, aby w pełni poświęcić się komponowaniu. Koncert zwieńczą Paschae improvisations, czyli improwizacje Piotra Rojka, których podstawę stanowić będą pieśni wielkanocne.