Trudno o lepszy przykład adaptacji w obcym kraju niż ten Georga Friedricha Händla – niemieckiego artysty, który po przybyciu do Londynu stał się angielskim kompozytorem narodowym. Przed przyjazdem na Wyspy, podczas swojego trzyletniego pobytu we Włoszech, młody Niemiec jeszcze większy rozgłos niż jako kompozytor zyskał jako wirtuoz. Kiedy podczas balu maskowego w Wenecji incognito usiadł przy klawesynie, dla samego Domenica Scarlattiego od razu było jasne, że „albo to ten słynny Sas, albo sam diabeł”. Sława Händla była tak wielka, że kiedy na początku 1707 roku przybył do Rzymu, z marszu dał recital organowy w słynnej bazylice na Lateranie.
Koncert w Bazylice św. Jana musiał odbyć się za zgodą kardynała Benedetta Pamphiljego – jej ówczesnego archiprezbitera. Recital Händla w tej świątyni mógł być zresztą pomysłem samego Pamphiljego, cieszącego się opinią miłośnika sztuki – kolekcjonera i mecenasa, członka Akademii Arkadia. Wiadomo, że talent dwudziestojednoletniego wtedy kompozytora duchownego fascynował. Twierdził, że znajomość z Niemcem dała mu zastrzyk sił i odrodzenie poetyckiego talentu. W jednym z tekstów, o których umuzycznienie poprosił Händla, pisał, że słodkie tony Orfeusza mogą poruszyć skały, ale nie mogą sprawić, by zaczęły śpiewać. Przybysz z Hamburga, wymieniony z nazwiska w tytule utworu kardynała, miał już taką mocą dysponować.
Najważniejszym owocem współpracy Händla z duchownym był moralitet Il trionfo del Tempo e del Disinganno. Alegoryczna akcja oratorium przedstawia wybór między zmysłowymi przyjemnościami oddanymi poprzez ich personifikację w postaci Piacere (Przyjemność) a cnotami etycznymi, reprezentowanymi przez Tempo (Czas) i Disinganno (Rozczarowanie). Bohaterka postawiona przed tym dylematem to Bellezza (Piękno). W dziele na pozór abstrakcyjnym, inspirowanym Triumfami Petrarki, Pamphilj również znalazł miejsce na przywołanie postaci swojego protegowanego. W pałacu Piacere pojawia się bowiem „wdzięczny młodzieniec” o uskrzydlonych dłoniach, który wzbudza zachwyt swoją grą na organach. Nie ulega żadnej wątpliwości, że purpuratowi chodziło w tym miejscu o samego Händla. Życzliwość Pamphiljego być może graniczyła już nawet z zadurzeniem. Wiemy jednak, że artysta jego fascynacji nie odwzajemniał. Charles Jennens, autor libretta Mesjasza, wspominał, że po latach kompozytor niezbyt pochlebnie wyrażał się o swoim włoskim mecenasie. „Dlaczego «dureń»? Bo napisał oratorium? Mnie też mógłbyś nazywać durniem z tego samego powodu” – pytał go Jennens. „I nazywałbym, gdybyś się do mnie tak umizgiwał” – odpowiedział wówczas kompozytor.

Il Giardino Armonico / fot. Alberto Panzani
Wratislavia Cantans
Triumf czasu
05.09.2024
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:
Georg Friedrich Händel
Il trionfo del Tempo e del Disinganno – oratorium HWV 46a
W koncercie jest przewidziana przerwa.
Koncert będzie rejestrowany dla telewizji. Prosimy o punktualne przybycie.
Pobierz omówienieWykonawcy:
Giovanni Antonini – dyrygent
Il Giardino Armonico
Anett Fritsch – Bellezza (sopran)
Julia Lezhneva – Piacere (sopran)
Lucile Richardot – Disinganno (mezzosopran)
Krystian Adam Krzeszowiak – Tempo (tenor)
Czas trwania:
160 minutCennik:
od 10 do 170 złNFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Kup bilet
Ostatnie bilety!