Vaclav Luks / fot. Petra Hajska
Vaclav Luks / fot. Petra Hajska
Wratislavia Cantans
Exodus
08.09.2024
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Georg Friedrich Händel
Izrael w Egipcie – oratorium HWV 54

Część I: Exodus 
Część II: Pieśń Mojżesza 

Prosimy o punktualne przybycie, gdyż koncert będzie transmitowany w Programie II Polskiego Radia. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na wydarzenie.

W koncercie nie zaplanowano przerwy.

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Václav Luks – dyrygent
Helena Hozová – sopran
Tereza Zimková – sopran
Benno Schachtner – kontratenor
Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Tomáš Šelc – bas
Tadeáš Hoza – bas
Collegium Vocale 1704
Collegium 1704

Czas trwania:
110 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 115 zł

Bardzo trudno jest udzielić obecnie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o historyczność exodusu opisanego na kartach Biblii, opowiedzianego następnie przez Georga Friedricha Händla w muzycznej formie w Izraelu w Egipcie. Księga Wyjścia nie jest przecież tekstem historiograficznym we współczesnym znaczeniu tego słowa. Starotestamentowa narracja jest dziełem teologicznym – poszukuje odpowiedzi na pytania o miejsce człowieka w świecie, opowiada o niewolnictwie, przemocy, wspólnocie, wierze oraz doświadczeniu migracji. Nietrudno zauważyć, że tematy, które pojawiają się na kartach Starego Testamentu, dotyczą wciąż również nas, a być może najbardziej palącym z nich jest właśnie migracja.

Na poziomie muzycznego tekstu dzieło Händla z 1738 roku również jest obrazem swojego rodzaju migracji – licznych dokonanych przez kompozytora zapożyczeń. To właśnie dzięki nim artysta w 1738 roku mógł ukończyć oratorium w zaledwie jeden miesiąc. W części pierwszej dzieła zaadaptował żałobny hymn swojego autorstwa upamiętniający zmarłą królową brytyjską Karolinę. Wykorzystał tu też własne utwory na instrumenty klawiszowe, skomponowane jeszcze we Włoszech opracowanie psalmu Dixit Dominus, a także arię pochodzącą z jednego z tzw. Chandos Anthems. W Izraelu w Egipcie nie brakuje też muzyki innych twórców. Usłyszymy tu przetworzone w różnym stopniu świecką kantatę Qual prodigio Alessandra Stradelli, Magnificat Dionigiego Erby, a także muzykę Delphina Strungka, Johanna Caspara Kerlla, a być może nawet Giovanniego Gabrielego. Kompozycja jest więc wręcz szeroką panoramą muzyki europejskiego baroku.

Oratorium, zaprezentowane premierowo w Londynie w kwietniu 1739 roku, pierwotnie wcale nie zachwyciło publiczności. Nie chodziło jej bynajmniej o brak oryginalności. Händel, wykorzystując pracę innych, postępował zgodnie z powszechną osiemnastowieczną praktyką. Pierwsi słuchacze oczekiwali natomiast po dziele, którego większość stanowiły partie chóralne, bardziej operowego stylu. Kompozytor natychmiast wziął pod uwagę ich opinię i zmodyfikował utwór, zwiększając m.in. liczbę arii. Pomimo tej początkowej klęski Izrael w Egipcie uważa się dziś powszechnie za najznakomitsze po Mesjaszu oratorium Händla. Na Wratislavii Cantans usłyszymy je w interpretacji znakomitych solistów, Václava Luksa oraz dwóch założonych przez niego zespołów – Collegium 1704 i Collegium Vocale 1704 – które znajdują się w gronie najlepszych na świecie grup specjalizujących się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się