Koncerty kameralne
Royal String Quartet
15.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

W.A. Mozart XIII Kwartet smyczkowy d-moll KV 173
C. Debussy Kwartet smyczkowy g-moll op. 10
***
J. Brahms II Kwartet smyczkowy a-moll op. 51

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Royal String Quartet
Izabella Szałaj-Zimak – I skrzypce
Elwira Przybyłowska – II skrzypce
Paweł Czarny – altówka
Michał Pepol – wiolonczela

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 30 do 70 zł

Royal String Quartet to w świecie muzyki kameralnej marka o zasięgu globalnym. Nagrodzony dwoma Fryderykami zespół powstał w 1998 roku. Uważani za specjalistów od muzyki XX i XXI wieku artyści fenomenalnie wykonują również arcydzieła pochodzące z wcześniejszych epok. W programie ich majowego koncertu w NFM znalazła się twórczość kompozytorów, bez których literatura muzyczna na kwartet smyczkowy z całą pewnością wyglądałaby zupełnie inaczej.

Zbiór sześciu tak zwanych kwartetów wiedeńskich został napisany przez Wolfganga Amadeusa Mozarta w 1773 roku, niedługo po przyjeździe artysty do stolicy Austrii. Utwory te są oczywistym wynikiem zderzenia z kosmopolityczną atmosferą miasta. Źródło inspiracji dla młodego kompozytora stanowiły szczególnie dzieła Josepha Haydna. Ostatni z tego zbioru, po który sięgną muzycy Royal String Quartet, nie jest pod tym względem wyjątkiem – zawiera chociażby oczywiste odniesienia do Haydnowskiego Kwartetu d-moll op. 9. „Gdyby nie napisał nic oprócz kwartetów i Requiem, one same zapewniłyby mu nieśmiertelność” – miał po wielu latach powiedzieć o Salzburczyku najstarszy z klasyków. W powstałym sto dwadzieścia lat później Kwartecie smyczkowym g-moll Claude’a Debussy’ego komentatorzy dopatrzyli się wpływów rosyjskich. W prawie już impresjonistycznym języku dźwiękowym kompozycji faktycznie można dosłuchać się wpływów egzotyki – nie tylko tej rosyjskiej, ale też brzmienia indonezyjskiego gamelanu podziwianego przez autora dzieła podczas wystawy światowej w Paryżu w 1889 roku. Kwartet, jedyny w dorobku Debussy’ego, jest jedną z kompozycji otwierających dojrzały okres twórczości autora później powstałego La mer.

Choć dla Johannesa Brahmsa oba kwartety z opusu 51 były dopiero pierwszymi, jakie ukończył, w momencie podjęcia pracy nad nimi był już w pełni ukształtowanym artystycznie, czterdziestoletnim kompozytorem. Wcześniej obawiał się zmierzyć z legendą Ludwiga van Beethovena, którego dokonania w tym gatunku – podobnie jak w przypadku symfonii – były niepodważalne. Brahms zdołał jednak stworzyć utwory oryginalne stanowiące inspiracje dla przynależących do kolejnych pokoleń kompozytorów, takich jak Béla Bartók czy szczególnie jako apologeta dzieł romantyka zasłużony Arnold Schönberg.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Kilka słów o miłości
Aldona Bartnik / Naruhiko Kawaguchi
01.05
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
08.06
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Viva l’opera
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
11.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się