Koncerty orkiestrowe
Eine kleine Nachtmusik
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

W.A. Mozart XIII Serenada G-dur KV 525 „Eine kleine Nachtmusik”
E. Chausson Poème  op. 25 (oprac. na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową: D. Walter)   
***
A. Pärt Fratres
G. Holst Suita św. Pawła op. 29 nr 2

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Karolina Podorska  – skrzypce, prowadzenie  
NFM Orkiestra Leopoldinum

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 10 do 75 zł

Fanfarowy temat otwierający pierwszy utwór w programie koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum – podczas którego muzyków poprowadzi druga koncertmistrzyni Karolina Podorska – słuchacze opisują często jako estetyczne i niezwykle łagodne przebudzenie. Pierwsze takty XIII Serenady Mozarta, a więc słynnej Eine kleine Nachtmusik, były bowiem dla wielu pierwszym zaproszeniem nie tylko do świata twórczości urodzonego w Salzburgu geniusza muzyki, ale też do sal koncertowych w ogóle. Jeśliby zatem potraktować kontakt z tym niedługim utworem jako muzyczną inicjację, to tego wieczoru wrocławscy artyści przeprowadzą nas zarazem przez kolejne jej stopnie wtajemniczenia.

Urzekająca lekkość, taneczność i pogoda krótkiego dzieła skomponowanego w niewyjaśnionych do końca okolicznościach już zawsze stanowić będzie wzorzec niewinności, której osiągnięcie w sztuce chyba już nigdy nie będzie możliwe. Choćby przez to tylko warto wciąż do Eine kleine Nachtmusik wracać. Zupełnie inne jakości niesie ekstatyczny Poème, który zabrzmi następnie. Najsłynniejsza kompozycja francuskiego twórcy Ernesta Chaussona, pochodząca z końca XIX wieku, została stworzona na prośbę słynnego wirtuoza skrzypiec – samego Eugène’a Ysaÿe’a. Nic dziwnego zatem, że muzyk mierzący się z partią solową w tym utworze staje przed nie lada wyzwaniem.

Jeśli o którymś z kompozytorów ostatniego stulecia można powiedzieć, że próbował odzyskać niewinność w muzyce, to na pewno jest nim Arvo Pärt. Świętujący w tym roku dziewięćdziesiąte urodziny Estończyk poszukiwał jej poprzez radykalne ograniczenie środków artystycznych, mające jednak zupełnie inny wymiar niż amerykańska minimal music. Poruszające, trzyczęściowe, zbudowane w formie wariacji Fratres z 1977 roku to jedno z jego najważniejszych dzieł. Na zakończenie koncertu usłyszymy Suitę św. Pawła napisaną w pierwotnym kształcie przez Gustava Holsta dla orkiestry smyczkowej złożonej z uczennic londyńskiej St Paul’s Girls’ School, w której kompozytor był zatrudniony przez niemal trzy dekady. Dzięki pogodzie tej muzyki oraz wykorzystaniu w niej tradycyjnych tańców i melodii ma ona niezwykłą właściwość budzenia tęsknoty za Merry Old England nawet w tych, którzy nigdy nie postawili stopy na angielskiej ziemi.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się