fot. Paweł Stelmach
Musica Electronica Nova
Homo ludens – recital by Gośka Isphording
17.05.2025
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Program:

Ewa Trębacz Abrasion na klawesyn i przestrzenną warstwę elektroniczną (2021)* 
Nina Fukuoka howto jouïssance na klawesyn, wideo i elektronikę (2019) 
Anahita Abbasi Intertwined Distances na klawesyn i elektronikę (2018)
Hugo Morales Murguía Alpha 2.0 – trening celowania w grach na klawesyn i NES  [Nintendo Entertainment System] (2025)*

*prawykonanie

Podczas koncertu zostanie użyte migoczące oświetlenie.

Broszura programowa
Wykonawcy:

Gośka Isphording – klawesyn, elektronika 
Hugo Morales Murguía – elektronika 

Czas trwania:
50 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czarna
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 30 do 50 zł

Muzyka współczesna zaskakuje swoją zdolnością do redefiniowania różnorodnych pojęć i idei. Jedną z nich jest koncepcja wyłożona przez Johana Huizingę w monografii Homo Ludens: Zabawa jako źródło kultury z 1938 roku. Podążając wyznaczonym przez antropologa kultury tropem, przekonamy się, że również w muzyce działanie człowieka bawiącego się, zabawa jako taka staje się aktem twórczym przekraczającym granice dźwięku, przestrzeni i interakcji. Podczas recitalu klawesynowego z wykorzystaniem szeroko pojętej elektroniki Gośka Isphording zinterpretuje kompozycje eksplorujące właśnie ten aspekt, także wprost – z wykorzystaniem kultowej konsoli do gier.  

Twórczość Anahity Abbasi i Ewy Trębacz doskonale ilustruje wspomniany sposób ujęcia motywacji ludzkich poczynań. Klawesynowe utwory kompozytorek opierają się na kreatywnej eksploracji perspektyw oraz nakładaniu się różnorodnych płaszczyzn, co stanowi podstawę ich konstrukcji. Zabawa, rozumiana jako forma ekspresji oraz badanie granic dźwięku i przestrzeni, prowadzi do tworzenia nowych doświadczeń muzycznych. W Interwined Distances Abbasi zgłębia różne wymiary odległości – przestrzennej, emocjonalnej, kulturowej i czasowej. Przenikające się dystanse stają się fundamentem kreatywności. Utwór bawi się percepcją słuchacza, badając ruch dźwięku oraz relacje między wykonawcą, publicznością i przestrzenią koncertową. Z kolei Ewa Trębacz w Abrasion przybliża i nakłada na siebie różne płaszczyzny muzyczne, świadomie prowokując ich ścieranie się. Ta konfrontacja staje się kluczowym narzędziem dramaturgii utworu. Dźwiękowe warstwy w wyobrażeniu autorki tworzą rodzaj metaforycznego lustra, które odbija i przekształca czas, pozwalając na retrospekcję – przywołanie i przepracowanie tego, co utracone, a tym samym dialog między przeszłością a teraźniejszością. 

Bardziej dosłowną formę zabawy można odnaleźć w dziełach Niny Fukuoki i Hugona Moralesa Murguíi. W swojej kompozycji Alpha 2.0, łączącej klawesyn ze zmodyfikowanymi konsolami Nintendo oraz interaktywnym wideo, Morales Murguía w pełni oddaje istotę tezy homo ludens. Kompozytor bawi się technologią i estetyką, wykorzystując dźwięki generowane przez konsole w stylu chiptune, które przywołują nostalgię wobec świata retro gier wideo. Zabawa technologią, obrazem i ruchem zaciera granice między sztuką a grą, widzem a uczestnikiem. Z kolei howto jouïssance Niny Fukuoki stanowi intensyfikację doświadczenia zabawy przekraczającej granice zwykłej przyjemności. Rozkosz, o której mówi Fukuoka, wiąże się z ryzykiem, napięciem, a nawet momentami cierpienia, co stawia założenia koncepcji homo ludens w nowym świetle – jawi się tu ona jako przestrzeń zarówno twórczego entuzjazmu, jak i egzystencjalnej refleksji. 

Dofinansowano z Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS


Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

KTVC [hypnos] – próba otwarta
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
22.05.2025
czw.
14:00
NFM, Sala Czarna
Kompozycje młodych
Koncert
22.05
czw.
18:00
NFM, foyer -3
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
22.05
czw.
19:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Des Éclats
Performans
22.05
czw.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
23.05
pt.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Francja, Kanada
Koncert elektroakustyczny
23.05
pt.
18:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
KTVC [hypnos]
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
23.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czarna
Klubokawiarnia Recepcja – klub festiwalowy
 
23.05
pt.
23:00
Wrocław, Klubokawiarnia Recepcja
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
11:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
12:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Grecja
Koncert elektroakustyczny
24.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
La Forme de l’âme
Taniec, wideo & elektronika
24.05
sob.
18:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ensemble Vortex
Koncert
24.05
sob.
20:30
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się