fot. Paweł Stelmach
Musica Electronica Nova
Homo ludens – recital by Gośka Isphording
17.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Program:

Ewa Trębacz Abrasion na klawesyn i przestrzenną warstwę elektroniczną (2021)* 
Nina Fukuoka howto jouïssance na klawesyn, wideo i elektronikę (2019) 
Anahita Abbasi Intertwined Distances na klawesyn i elektronikę (2018)
Hugo Morales Murguía Alpha 2.0 – trening celowania w grach na klawesyn i NES  [Nintendo Entertainment System] (2025)*

*prawykonanie

Wykonawcy:

Gośka Isphording – klawesyn, elektronika 
Hugo Morales Murguía – elektronika 

Czas trwania:
50 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czarna
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 30 do 50 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

Muzyka współczesna zaskakuje swoją zdolnością do redefiniowania różnorodnych pojęć i idei. Jedną z nich jest koncepcja wyłożona przez Johana Huizingę w monografii Homo Ludens: Zabawa jako źródło kultury z 1938 roku. Podążając wyznaczonym przez antropologa kultury tropem, przekonamy się, że również w muzyce działanie człowieka bawiącego się, zabawa jako taka staje się aktem twórczym przekraczającym granice dźwięku, przestrzeni i interakcji. Podczas recitalu klawesynowego z wykorzystaniem szeroko pojętej elektroniki Gośka Isphording zinterpretuje kompozycje eksplorujące właśnie ten aspekt, także wprost – z wykorzystaniem kultowej konsoli do gier.  

Twórczość Anahity Abbasi i Ewy Trębacz doskonale ilustruje wspomniany sposób ujęcia motywacji ludzkich poczynań. Klawesynowe utwory kompozytorek opierają się na kreatywnej eksploracji perspektyw oraz nakładaniu się różnorodnych płaszczyzn, co stanowi podstawę ich konstrukcji. Zabawa, rozumiana jako forma ekspresji oraz badanie granic dźwięku i przestrzeni, prowadzi do tworzenia nowych doświadczeń muzycznych. W Interwined Distances Abbasi zgłębia różne wymiary odległości – przestrzennej, emocjonalnej, kulturowej i czasowej. Przenikające się dystanse stają się fundamentem kreatywności. Utwór bawi się percepcją słuchacza, badając ruch dźwięku oraz relacje między wykonawcą, publicznością i przestrzenią koncertową. Z kolei Ewa Trębacz w Abrasion przybliża i nakłada na siebie różne płaszczyzny muzyczne, świadomie prowokując ich ścieranie się. Ta konfrontacja staje się kluczowym narzędziem dramaturgii utworu. Dźwiękowe warstwy w wyobrażeniu autorki tworzą rodzaj metaforycznego lustra, które odbija i przekształca czas, pozwalając na retrospekcję – przywołanie i przepracowanie tego, co utracone, a tym samym dialog między przeszłością a teraźniejszością. 

Bardziej dosłowną formę zabawy można odnaleźć w dziełach Niny Fukuoki i Hugona Moralesa Murguíi. W swojej kompozycji Alpha 2.0, łączącej klawesyn ze zmodyfikowanymi konsolami Nintendo oraz interaktywnym wideo, Morales Murguía w pełni oddaje istotę tezy homo ludens. Kompozytor bawi się technologią i estetyką, wykorzystując dźwięki generowane przez konsole w stylu chiptune, które przywołują nostalgię wobec świata retro gier wideo. Zabawa technologią, obrazem i ruchem zaciera granice między sztuką a grą, widzem a uczestnikiem. Z kolei howto jouïssance Niny Fukuoki stanowi intensyfikację doświadczenia zabawy przekraczającej granice zwykłej przyjemności. Rozkosz, o której mówi Fukuoka, wiąże się z ryzykiem, napięciem, a nawet momentami cierpienia, co stawia założenia koncepcji homo ludens w nowym świetle – jawi się tu ona jako przestrzeń zarówno twórczego entuzjazmu, jak i egzystencjalnej refleksji. 

Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia
 
14.05
śr.
11:00
NFM, foyer
Random Check 7
Wydarzenie towarzyszące 16–24.05.2025
16.05
pt.
11:00
Krupa Art Foundation
Black Page Orchestra
Koncert
16.05
pt.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Black Page Orchestra & François Sarhan
Koncert
16.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Something out of Apocalypse
 
16.05
pt.
23:00
Wrocław, House Tęczowa
Recital by Małgorzata Walentynowicz
Koncert
17.05
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Orchestra & Electronics – Parts 1, 2, 3
Koncert
17.05
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mountain & Maiden
Pokaz filmu z muzyką na żywo
17.05
sob.
22:00
NFM, Sala Czerwona
Koncert Związku Kompozytorów Polskich
 
18.05
niedz.
20:00
NFM, Sala Czarna
L’Être contre le vent
Koncert
21.05
śr.
21:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Młodzi kompozytorzy
Koncert
22.05
czw.
18:00
NFM, foyer -3
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
22.05
czw.
19:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Des Éclats
Performans
22.05
czw.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
23.05
pt.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Francja, Kanada
Koncert elektroakustyczny
23.05
pt.
18:30
NFM, Sala Czarna
KTVC [hypnos]
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
23.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czarna
Klubokawiarnia Recepcja – klub festiwalowy
 
23.05
pt.
23:00
Wrocław, Klubokawiarnia Recepcja
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
11:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
12:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Grecja
Koncert elektroakustyczny
24.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
La Forme de l’âme
Taniec, wideo & elektronika
24.05
sob.
18:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ensemble Vortex
Koncert
24.05
sob.
20:30
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się