Małgorzata Walentynowicz jest jedną z wiodących polskich pianistek, której działalność artystyczna koncentruje się wokół wykonawstwa muzyki najnowszej będącej przedmiotem płynnych fluktuacji i w efekcie coraz częściej wychodzącej poza przyjęte ramy. Nierzadko wymaga ona od artystów wejścia w zupełnie nowe role performatywne angażujące na kilku płaszczyznach muzycznej narracji. Podczas recitalu Walentynowicz zinterpretuje kompozycje Moniki Dalach Sayers, Piotra Peszata oraz Mathiasa Monrada Møllera przeznaczone na fortepian i elektronikę – ich autorzy podejmują coraz częściej przenikające się aspekty natury i konsumpcjonizmu.
„Powszechnie uważa się, że przemysł odzieżowy jest drugim co do wielkości źródłem zanieczyszczeń na świecie zaraz po przemyśle naftowym. Coraz częściej kupujemy więcej ubrań i coraz większą ilość z nich wyrzucamy. Model »weź-użyj-wyrzuć« prowadzi do marnotrawstwa, a szybka masowa produkcja ubrań stymuluje kulturę używania i wyrzucania. Odzież coraz częściej staje się jednorazowa – kupujemy częściej, a to, co kupimy, nosimy raz. Zamiast naprawiać, wyrzucamy i kupujemy nowe. Zapomnieliśmy, jak troszczyć się o nasze rzeczy. Aż 85% wszystkich tekstyliów trafia rocznie na wysypiska lub jest spalana, a tylko 15% podlega recyklingowi lub trafia w drugi obieg. Jaką cenę będziemy musieli zapłacić za impulsywne zaspokajanie potrzeby posiadania?” – to pytanie zadaje Monika Dalach Sayers w kompozycji CARBON IS THE NEW BLACK na klawiaturę midi, playback i video. „Węgiel to nowa czerń” – brzmiałoby tłumaczenie związku frazeologicznego stanowiącego tytuł dzieła, zwracającego uwagę na bezmyślność ludzkich działań, za które w przyszłości przyjdzie nam odpowiedzieć.
Wątek związany z szybką modą (tzw. fast fashion) i jej iluzorycznym kontekstem porusza także duński twórca Mathias Monrad Møller na kanwie swego zbioru Fruits z 2018 roku na fortepian i pliki MIDI. Odnosi się w nim do tego, jak w galeriach handlowych luksusowe zapachy owoców (Fruits) oraz kwiatów subtelnie manipulują naszymi emocjami i zachęcają do kompulsywnych zakupów. Te syntetyczne aromaty wypełniają przestrzeń, która oddala nas od prawdziwej natury – lasów, łąk i ogrodów, gdzie rośliny żyją, oddychają, a ich zapach zmienia się naturalnie w zależności od pory roku. Wspomnienia zastępuje sztucznie wygenerowana woń zamknięta w butelce perfum lub dyfuzorze. Podczas recitalu najbardziej wyczuwalne będą nuty moreli, wiśni oraz kiwi. Plant Concerto with Pianosong na fortepian solo, sampler i playback Piotra Peszata przywołuje z kolei ideę odzyskania kontaktu z przyrodą, celebracji jej naturalnych dźwięków i mikroprocesów. Rośliny to istoty, które komunikują się, rozwijają i tworzą swój własny, złożony świat – inspirują nas do uważności oraz do celebrowania ich prostoty i piękna.
Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!