Ensemble Vortex / fot. Arturo Coralles
Ensemble Vortex / fot. Arturo Coralles
Musica Electronica Nova
Ensemble Vortex
24.05
sob.
20:30
NFM, Sala Czerwona
Program:

Daniel Zea The Love Letters? na dwóch performerów, dwie kamerki internetowe, dwa komputery obsługujące algorytmy śledzące twarz, wideo i elektronikę (2018) 
Fernando Garnero Contraccolpo na preparowany werbel, instrument dęty i urządzenie elektroakustyczne (2020)
Monika Szpyrka Ghost-like na trio smyczkowe, klarnet basowy, gitarę elektryczną i elektronikę (2025)* 
Arturo Corrales Alfaque Rojo na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, klarnet basowy, gitarę elektryczną i elektronikę (2022)

*prawykonanie

Wykonawcy:

Ensemble Vortex:
Christopher Moy – gitara elektryczna 
Rada Hadjikostova – skrzypce, performans
Aurélien Ferrette – wiolonczela 
Benoît Morel – altówka, preparowany werbel  
Anne Gillot – klarnet basowy, saksofon, performans
Arturo Corrales – elektronika
Daniel Zea – elektronika, choreografia 

Czas trwania:
60 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 10 do 50 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

Założony dwie dekady temu w szwajcarskiej Genewie Ensemble Vortex to prężnie działający kolektyw artystyczny, którego członków łączy pragnienie tworzenia repertuaru nowego rodzaju, eksperymentowanie z dźwiękiem oraz nieustanne odkrywanie początkujących artystów związanych ze sceną szeroko pojętej muzyki nowej. Podczas koncertu finałowego tegorocznej odsłony festiwalu Musica Electronica Nova muzycy Ensemble Vortex wykonają autorskie kompozycje należących do zespołu Daniela Zei, Fernanda Garnera oraz Artura Corralesa. Program koncertu wzbogaci prawykonanie nowego dzieła Moniki Szpyrki – jednej z wiodących polskich kompozytorek młodego pokolenia. 

We współczesnym społeczeństwie, w którym tak ważne stały się komunikacja i obraz, szybko rozprzestrzeniły się także algorytmy śledzenia i rozpoznawania twarzy. Przeglądarki internetowe, systemy nadzoru na ulicach, sieci społecznościowe, a nawet nasze własne smartfony nieustannie śledzą i tagują wygląd każdej twarzy. Choć miały one być najbardziej ekspresyjną częścią naszych osobowości, równocześnie stały się przedmiotem marketingu. Nasycenie sieci zwielokrotnionymi wizerunkami kogokolwiek z nas przekształciło zarazem nasze twarze w maski i stojące za nimi narcystyczne fikcje. Daniel Zea interpretuje dwoistość pomiędzy naturalną twarzą a jej odczłowieczoną wersją w The Love Letters? Jak bardzo transcendentalna może być ich komunikacja skonsolidowana z siecią maszyn? Jakie dialogi mogą zaistnieć w wyniku wytwarzanych przez nie algorytmów? Fernando Garnero w swoim dziele odnosi się z kolei do stosunku pomiędzy gestem a pantomimą. „Tłumaczenie tytułu może obejmować kilka różnych słów, ale dla poprawnego odniesienia najlepsze wydaje się »kontratak«. Istotnie, można byłoby również w jego kontekście mówić o odrzucie lub pewnego rodzaju odbiciu, odnosząc się zwłaszcza do psychologicznych lub fizycznych konsekwencji danego traumatycznego bądź wyczerpującego wydarzenia” – podkreśla artysta. W enigmatycznym Contraccolpo na preparowany werbel, instrument dęty i urządzenie elektroakustyczne zderza ze sobą szorstkie szmery nakładających się na siebie warstw, badając właściwości dotyku rozmaitych faktur, pod którego wpływem wytwarzany jest dźwięk. 

Dźwiękowym studium żywiołu można określić zaś Alfaque rojo Artura Corralesa. Tytułowe „alfaque” oznacza bowiem prąd wsteczny, gwałtowne wzburzenie na morzu wywołane przez przeciwstawne pływy. Pochodzący z Ameryki Środkowej kompozytor rozpoczął prace nad dziełem podczas pobytu w rodzinnym Salwadorze. Ponowny kontakt ze wspaniałym, niebezpiecznym i równie przytłaczającym zjawiskiem naturalnym stał się zarazem źródłem inspiracji muzyki, która sama w sobie odzwierciedla nieposkromione prądy. Twórca ilustruje je, zestawiając ze sobą kontrastujące pasma zróżnicowanych rytmów wchodzących stopniowo w pewnego rodzaju cykle przypominające niebezpieczne załamanie fal. 

Ensemble Vortex dokona także prawykonania dzieła Moniki Szpyrki. „Podczas komponowania utworu towarzyszyła mi myśl o nieustannie pulsującej energii, ciągle obecnej, nie zawsze zauważonej, wyrażanej w brzmieniach nieuchwytnych, ale prześladujących, jakby zjawach dźwiękowych, bezcielesnych i żywotnych jednocześnie. Podobnie jak w rezultatach techniki »ducha Peppera« teatru wiktoriańskiego, w której podstawą było wykreowanie iluzji żywej istoty, pozornie obecnej, pozostającej w ukryciu, z którą jedyną formą kontaktu była obserwacja jej odbicia” – zdradza artystka, mówiąc o Ghost-like.

Utwór Ghost-like na trio smyczkowe, klarnet basowy, gitarę elektryczną i elektronikę Moniki Szpyrki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. 


Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia
 
14.05
śr.
11:00
NFM, foyer
Random Check 7
Wydarzenie towarzyszące 16–24.05.2025
16.05
pt.
11:00
Krupa Art Foundation
Black Page Orchestra
Koncert
16.05
pt.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Black Page Orchestra & François Sarhan
Koncert
16.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Something out of Apocalypse
 
16.05
pt.
23:00
Wrocław, House Tęczowa
Homo ludens – recital by Gośka Isphording
Koncert
17.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Recital by Małgorzata Walentynowicz
Koncert
17.05
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Orchestra & Electronics – Parts 1, 2, 3
Koncert
17.05
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mountain & Maiden
Pokaz filmu z muzyką na żywo
17.05
sob.
22:00
NFM, Sala Czerwona
Koncert Związku Kompozytorów Polskich
 
18.05
niedz.
20:00
NFM, Sala Czarna
L’Être contre le vent
Koncert
21.05
śr.
21:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Młodzi kompozytorzy
Koncert
22.05
czw.
18:00
NFM, foyer -3
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
22.05
czw.
19:30
NFM, Sala Czarna
Des Éclats
Performans
22.05
czw.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
23.05
pt.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Francja, Kanada
Koncert elektroakustyczny
23.05
pt.
18:30
NFM, Sala Czarna
KTVC [hypnos]
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
23.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czarna
Klubokawiarnia Recepcja – klub festiwalowy
 
23.05
pt.
23:00
Wrocław, Klubokawiarnia Recepcja
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
11:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
12:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Grecja
Koncert elektroakustyczny
24.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
La Forme de l’âme
Taniec, wideo & elektronika
24.05
sob.
18:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się