„Wiatr, a co za tym idzie powietrze, są nieodłączną częścią muzyki. Bez powietrza po prostu nie ma muzyki” – podkreśla Matthias Krüger, jeden z wiodących niemieckich kompozytorów muzyki współczesnej. W L’Être contre le vent – improwizacji skomponowanej na organy kontrolowane przez komputer i przetwarzanie elektroakustyczne – eksploruje on tembr monumentalnego instrumentu poprzez konfrontację masy dźwięku z właściwościami, jakie nadaje mu szeroko pojęta elektronika. Przy manuale podczas polskiego prawykonania dzieła zasiądzie Tobias Tobit Hagedorn.
Inspiracją powstania L’Être contre le vent (pol. ‘być pod wiatr’) stał się dla Krügera częściowo wiersz francuskiego poety i eseisty Paula Valéry’ego La jeunesse parque z 1917 roku. Zawarte w nim odniesienia do siły wiatru okazały się punktem wyjścia dla kompozytora, w ujęciu którego powiew jest zarazem mocną metaforą wszechobecnego dźwięku. Krüger osadza go w kontekście organów generujących brzmienie w wyniku wykorzystania drgań powietrza przepływającego przez piszczałki pogrupowane w poszczególne głosy.
„Organy słusznie uważane są za najstarszy syntezator na świecie. Ich dźwięk był jednak od zawsze akustyczny – fizyczny, z prawdziwą cyrkulacją powietrza, dzięki której instrument oddycha […]. Podłączamy więc instrument do komputera, kontrolując jego zawory i przepływ powietrza poprzez złożone, pozornie nieskończone rytmiczne i harmoniczne wzorce, jednocześnie łącząc dźwięk akustyczny z jego elektroniczną emulacją i żywym elektronicznym przetwarzaniem, wykorzystując w ten sposób jego wewnętrzny potencjał do eksploracji istoty tego, czym jest sama muzyka: czasu i przestrzeni. A my, słuchacze, stajemy się, słowami Paula Valéry’ego, L’Être contre le vent: »Istotą przeciwstawiającą się wiatrowi, w najostrzejszym powietrzu, / Otrzymującą prosto w twarz wezwanie z morza«” – omawia swój nowy projekt Krüger.
Warstwę wizualną dzieła wzbogaci prapremierowo wideo tworzone na żywo przez Mirę Boczniowicz.
Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova! Kup Karnet