Daniele Ghisi / fot. Deborah Lopatin
Musica Electronica Nova
Orchestra & Electronics – Parts 1, 2, 3
17.05.2025
sob.
19:00
Program:

Orchestra & Electronics – Part 1
Wykonawcy:
Vincent Kozlovsky – dyrygent 
NFM Filharmonia Wrocławska
Yann Brécy (IRCAM) – elektronika (w utworze Francka Bedrossiana)
Luca Bagnoli (IRCAM) – dyfuzja dźwięku (w utworze Francka Bedrossiana)

Program:
Franck Bedrossian Twist na orkiestrę i elektronikę (2016)
Øyvind Torvund A Walk into the Future na orkiestrę i sampler (2019) 

***

Orchestra & Electronics – Part 2
Wykonawcy:
Vincent Kozlovsky – dyrygent 
Daniele Ghisi – elektronika 
NFM Filharmonia Wrocławska 

Program:
Daniele Ghisi (muzyka), Boris Labbé (wideo) Any Road na orkiestrę, elektronikę i wideo (2015) 
Nicole Lizée Arcadiac na orkiestrę, playback i wideo z automatami do gry z lat ‘70 i ‘80 (2004–2012) 

Utwór Any Road Daniele'a Ghisiego i Borisa Labbégo został zamówiony przez Ministerstwo Kultury i Komunikacji Francji. Produkcja oryginalna: Biennale Musiques en scène 2016 GRAME (Centre National de Création Musicale) Max Bruckert, design muzyki komputerowej (Grame).

***

Orchestra & Electronics – Part 3
Wykonawcy:
Vincent Kozlovsky – dyrygent 
Tomasz Hajda – puzon 
NFM Filharmonia Wrocławska 
Yann Brécy (IRCAM) – elektronika (w utworze Selim Jeon)
Luca Bagnoli (IRCAM) – dyfuzja dźwięku (w utworze Selim Jeon)

Carolina Santiago Martínez – pianino 
Engin Dağlık – elektronika, dyfuzja dźwięku (w utworze własnym)

Program:
Selim Jeon Chant radioactif na puzon z elektroniką i orkiestrą (2023–2024)
Engin Dağlık a light stung the darkness na pianino, żyłki wędkarskie, tonitruon i elektronikę (2023)

Broszura programowa
Czas trwania:
90 minut
Lokalizacja:
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 75 zł

Fuzja symfonicznego brzmienia z elektroniką pozwala na uzyskanie jeszcze głębszej palety barw podsyconych często dzięki zastosowaniu niekonwencjonalnych środków, po które śmiało sięgają kompozytorzy muzyki nowej. Podczas koncertu z udziałem NFM Filharmonii Wrocławskiej, którą poprowadzi Vincent Kozlovsky, oraz artystów blisko związanych z szeroko pojętą sceną muzyki elektronicznej – Daniela Ghisiego,Yanna Brécy'ego i Luki Bagnoliego – przybliżona zostanie angażująca słuchaczy twórczość spajająca te dwa pozornie obce sobie aspekty. 

A Walk into the Future na orkiestrę i sampler pochodzi z tak samo zatytułowanego albumu norweskiego twórcy Øyvinda Torvunda. Kompozycję rozpoczyna pogwizdywanie beztroskiej melodii, wsparte stateczną partią werbla, przełamywanej następnie przez elektroniczne szmery, glissanda stopniowo zagęszczające się pośród aleatorycznego gwaru. Krytyczka Jennifer Gersten dostrzega we wzburzonych tonach dzieła także wątek osobisty: Torvund ukończył je bowiem na krótko przed śmiercią ojca – cenionego rzeźbiarza Gunnara Torvunda. Daniele Ghisi na kanwie kompozycji Any Road na orkiestrę, elektronikę i wideo zestawia ze sobą z kolei obrazy i dźwiękowe wizje, osadzając warstwy wizualną i brzmieniową w kontekście podróży w nieznane. „Ktoś patrzący z okna pociągu, niekończący się upadek, przejście od konturu do obrazu, od animacji do filmu. W pewnym sensie gra. A czy gra (a zwłaszcza gra wideo) nie jest eksploracją przestrzeni i czasu bez dokładnej wiedzy, dokąd się zmierza? Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, każda droga Cię tam zaprowadzi” – opowiada o projekcie Ghisi, który pracował nad nim wraz z Borisem Labbém, autorem wideo. 

Gamingowe wątki stanowią również tło dla Nicole Lizée, która w swojej kompozycji Arcadiac, tworzonej na przez niemal dekadę, dokonuje syntezy brzmienia zespołu instrumentalnego z automatami do gry z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Glitchowe tony, eksplozje i trzaski z jednej z oldchoolowych gier zręcznościowych artystka konfrontuje z akustycznym potencjałem tkwiącym w spójnej tkance żywego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna. Franck Bedrossian manipuluje tym samym aparatem wykonawczym, zniekształcając tradycyjny tembr instrumentarium i wykorzystując elektronikę. Kompozycja Twist tego artysty splata w sobie muzyczne, biegunowo wobec siebie zorientowane muzyczne tekstury, Bedrossian umieszcza bowiem – jak sam podkreśla – „obce instrumenty” w sferze symfonicznej, tworząc ekscytujące niejednoznaczności. 

Selim Jeon – koreańska kompozytorka młodego pokolenia – w Chant radioactif na puzon z elektroniką i orkiestrą ujawnia inspiracje efektem Czerenkowa, czyli wytwarzaniem charakterystycznej, niebieskiej poświaty w momencie gdy w określonych warunkach cząstka przenosząca ładunek elektryczny przechodzi przez przezroczyste medium, takie jak woda lub powietrze. Jeon ilustruje brzmieniowo cząsteczki stopniowo się rozpraszające i w rezultacie generujące chaotyczną polifonię. Metaforycznie nawiązuje do skomplikowanych procesów, które stoją za wzniosłym, pięknym na swój sposób, naturalnym zjawiskiem. Dyfuzja dźwięku stanowi także źródło tematyczne utworu A light stung the darkness na pianino, żyłki wędkarskie, tonitruon i elektronikę Engina Dağlıka. Turecki twórca konstruuje pejzaż inspirowany zbiorem wierszy francuskiego poety Aloysiusa Bertranda – Gaspard de la nuit. Dağlık, dbając o rozległy wymiar brzmienia dzieła, pozycjonuje poszczególne dźwięki i bada relację pomiędzy przestrzennością a akustyką i wynikające z niej transformacje. 


Wszystkich wielbicieli nowych form wyrazu w muzyce współczesnej, w tym elektroniki i nowych mediów oraz projektów łączących muzykę z innymi dziedzinami sztuki, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 12. edycję Musica Electronica Nova!

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

KTVC [hypnos] – próba otwarta
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
22.05.2025
czw.
14:00
NFM, Sala Czarna
Kompozycje młodych
Koncert
22.05
czw.
18:00
NFM, foyer -3
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
22.05
czw.
19:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Des Éclats
Performans
22.05
czw.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
23.05
pt.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Francja, Kanada
Koncert elektroakustyczny
23.05
pt.
18:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
KTVC [hypnos]
Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
23.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czarna
Klubokawiarnia Recepcja – klub festiwalowy
 
23.05
pt.
23:00
Wrocław, Klubokawiarnia Recepcja
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
11:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
12:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Grecja
Koncert elektroakustyczny
24.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
La Forme de l’âme
Taniec, wideo & elektronika
24.05
sob.
18:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ensemble Vortex
Koncert
24.05
sob.
20:30
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się