Forum Musicum
Narodziny sonaty

Ars contrapuncti diminuti

23.08
sob.
20:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Program:

Giorgio Mainerio Pass’e mezzo antico ze zbioru Il primo libro de balli
Jacob Arcadelt
O felici occhi miei ze zbioru ll primo libro di madrigali d’Arcadelt
Diego Ortiz
Recercada segunda sobre „O felici occhi miei” z Trattado de Glosas
Vincenzo Ruffo
Capriccio sopra „O felici occhi miei” ze zbioru Capricci in musica a 3 voci
Giorgio Mainerio
Ballo milanese oraz La Parma ze zbioru Il primo libro de balli
Cipriano de Rore
Anchor che col partire ze zbioru Madrigali a 4 voci, libro primo
Andrea Gabrieli
Ricercar „Anchor che col partire” ze zbioru Il terzo libro de ricercari
Riccardo Rognoni
Passaggi sopra „Anchor che col partire” ze zbioru Passagi per potersi essercitare nel diminuire terminatamente
Vincenzo Ruffo
La Disperata oraz La Gamba ze zbioru Capricci in musica a 3 voci
Diego Ortiz
Recercada segunda sobre passamezzo moderno z Trattado de Glosas
Orlando di Lasso
Susanne un jour ze zbioru Tiers livre des chansons
Geert van Turnhout
Bicinium „Susanne un jour” ze zbioru Liber musicus duarum vocum cantiones
Claude Le Jeune
Susanne un jour ze zbioru Meslanges de la musique
Adam Jarzębski
Susanna videns ze zbioru Canzoni e concerti
Cesare Borgo
Canzon „La Castelnovata” z Tabulatury Pelplińskiej 
Giovanni Valentini
Canzon a quatro z Tabulatury Pelplińskiej
Tarquinio Merula
Canzon „La Lusignuola” z Tabulatury Pelplińskiej

Wykonawcy:

Filatura di Musica:
Marek Nahajowski – flety podłużne, kierownictwo artystyczne
Magdalena Pilch – flety podłużne, flet traverso
Judyta Tupczyńska – skrzypce
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Patrycja Domagalska-Kałuża – pozytyw

Lokalizacja:
Wrocław, Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 50 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

W Europie do około 1600 roku muzyka instrumentalna miała niewielkie znaczenie i ściśle podążała za wzorcami wokalnymi. Przełom w tej dziedzinie przyniósł rozwój technik kontrapunktycznych i imitacyjnych. Ten renesansowo-barokowy przewrót ukazany w różnorodnym repertuarze na Forum Musicum przedstawi związany z Łodzią zespół Filatura de Musica. Artyści skupią się na opartej na dawnych metodach sztuce improwizacji, prezentując także zachowane w źródłach z epoki instrumentalne opracowania melodii pisanych z myślą o wykonaniu przez śpiewaków. Ważnym punktem programu będą też canzony przechowane w odnalezionej w 1957 roku na Pomorzu tak zwanej tabulaturze pelplińskiej.

Festiwalowy koncert stanie się okazją do wysłuchania tych samych utworów w różnych muzycznych szatach. Szesnastowieczny hiszpański kompozytor i teoretyk Diego Ortiz jest autorem Trattado de glosas – pierwszego wydanego drukiem podręcznika ornamentacji przeznaczonego dla artystów grających na instrumentach smyczkowych. W księdze drugiej tej rozprawy znajdują się już autorskie opracowania Ortiza określane przez niego terminem recercadas. Cztery z nich to ozdobne wersje madrygału O felici occhi miei Jacquesa Arcadelta – wczesnego francuskiego mistrza tej formy. To samo dzieło w nowej odsłonie odnajdujemy też w zbiorze Capricci in musica Vicenza Ruffa, wydanym w Mediolanie w 1564 roku. Zespół kierowany przez Marka Nahajowskiego sięgnie po oryginał i oba wymienione warianty kompozycji Arcadelta.

W paru wersjach usłyszymy też Anchor che col partire Cipriana de Rore. Miłosny utwór działającego we Włoszech Flamanda był prawdziwym fenomenem. Aż około dwudziestu spośród ponad setki znanych instrumentalnych wersji jego madrygałów opracowanych przez różnych artystów oparto bowiem właśnie na tym dziele, które powstało najprawdopodobniej do tekstu pióra Alfonsa d’Avalosa. Członkowie Filatura de Musica zaprezentują tę przygotowaną przez Andreę Gabrielego – czołowego kompozytora włoskiego drugiej połowy XVI wieku, twórcę tak zwanej szkoły weneckiej. Zabrzmi również adaptacja autorstwa Riccarda Rognoniego – wybitnego muzyka grającego na instrumentach smyczkowych, pamiętanego dziś głównie jako autor traktatu o dyminucji (formie muzycznego zdobnictwa) Passaggi per potersi essercitare…, porównywanego z przywołanym już tu traktatem Diega Ortiza.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Kruk i lew

Muzyka głośna

Minikoncerty w przestrzeni publicznej
09.08
sob.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
XVII-wieczne sonaty skrzypcowe
Zbigniew Pilch / Marta Niedźwiecka
09.08
sob.
20:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Alta Bellezza „Fenomen alta cappella” – spotkanie z publicznością
Grzegorz Joachimiak
10.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Concerto Scirocco: Syreny i żołnierze
Pieśni bez słów z repertuaru instrumentalnego XVII w.
16.08
sob.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Dudy, trąby, szałamaje, kotły
Minikoncerty w przestrzeni publicznej
17.08
niedz.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Potańcówka
Kapela Odloty
22.08
pt.
20:00
Wrocław, Stary Refektarz przy klasztorze oo. Dominikanów
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sztuka kontrapunktu ozdobnego – spotkanie z publicznością
Marek Nahajowski i Filatura di Musica
24.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się