Dokładnie sześćdziesiąt lat temu, w listopadzie 1965 roku – pod koniec Soboru Watykańskiego II i w obliczu tysiąclecia chrztu Mieszka I – biskupi polscy skierowali do biskupów niemieckich list. Padły w nim słynne słowa sformułowane w języku sąsiada: „Wir gewähren Vergebung und bitten um Vergebung” – ‘Przebaczamy i prosimy o przebaczenie’. Rocznicę tę pragną uczcić muzycy Wrocław Baroque Ensemble pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka wraz z jednym z polskich półfinalistów tegorocznego XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – pianistą Piotrem Pawlakiem. 
W oficjalnym liście, którego autorem i inicjatorem był ówczesny biskup wrocławski Bolesław Kominek, hierarchowie przypominali długie dzieje sąsiedzkiej relacji narodów polskiego i niemieckiego. Szczególny nacisk kładli na jej pozytywne rozdziały. Dwadzieścia lat po zakończeniu wojny trudno było o nich pamiętać obu stronom. Trauma po hitlerowskich zbrodniach i milionach straconych istnień pozostawała wciąż żywa wśród Polaków. Z kolei Niemcy gorzko wspominali wysiedlenie ludności ze Śląska i innych terenów, na które jednocześnie napływali mieszkańcy kresów II RP.
Choć w tym głęboko wówczas poruszającym orędziu nie pojawia się historia muzyki, spotkania dwóch kultur na przestrzeni tysiąca lat zrodziły owoce i w tej dziedzinie. Szczególnie w krainie pogranicza, jaką jest Dolny Śląsk, i w jej stolicy – Wrocławiu. 
Koncert otworzą utwory Mikołaja Zieleńskiego z początku XVII wieku, przeznaczone na wspomnienia trojga świętych, którym poświęcony jest sąsiadujący z NFM kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława. Byli oni patronami odpowiednio Polaków, Niemców i Czechów mieszkających w mieście w XIV wieku. Następnie zabrzmią dzieła Marcina Mielczewskiego, znanego w całej Europie twórcy barokowego. Pracował on na dworze polskich Wazów, a później u biskupa wrocławskiego Karola Ferdynanda, brata Władysława IV. Mimo że artysta komponował dla biskupa katolickiego, najwięcej jego dzieł zachowało się w odpisach tworzonych we wrocławskich wspólnotach protestanckich. W programie znajdą się też utwory Johanna Sebastiana Bacha. Rzadko pamięta się, że od 1736 posługiwał się on tytułem Nadwornego Kompozytora Króla Polski i Elektora Saksonii – Augusta III. Słynna kantata Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! powstała na okazję urodzin królowej Polski Marii Józefy.
Po przerwie będziemy świadkami niecodziennej rekonstrukcji koncertowej. Fryderyk Chopin kilkukrotnie podróżował przez pruski Wrocław. Ostatni raz miało to miejsce w 1830 roku. Autor Mazurków spotkał się wtedy z Josephem Schnablem, kluczową wówczas postacią życia muzycznego miasta. Artyści spontanicznie zdecydowali o wykonaniu jeszcze tego samego wieczoru drugiej i trzeciej części Koncertu fortepianowego e-moll op. 11. Później pianista improwizował na tematy z oper. Ten sam program zaprezentuje przy fortepianie Piotr Pawlak, który przedstawi też improwizacje na tematy z opery Daniela Aubera Niema z Portici.
Organizator:

