Karol Radziwonowicz, fot. archiwum artysty
Dziedzictwo Chopina
Poezja fortepianu
09.11.2015
pon.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

L. van Beethoven Uwertura Coriolan op. 62
F. Chopin II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
***
F. Chopin Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
G. Rossini Ils s’éloignent enfin... Sombre forêt… – recytatyw i romans Matyldy z opery Wilhelm Tell
G. Rossini Tanti affetti – aria Eleny z opery Pani jeziora
F. Chopin Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13

Czas trwania koncertu: [110']


Koncert przeniesiony z 8 listopada br.

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Nasze uszy przywykły już do koncertów Chopina wykonywanych na współczesnych fortepianach o donośnym brzmieniu przy udziale potężnego składu orkiestry. Tym bardziej, że wybrane frazy tych przepięknych dzieł są przecież dla Polaków niezbywalną częścią „naturalnego środowiska dźwiękowego”! Okazuje się jednak, że za życia kompozytora utwory te realizowane były nieporównanie subtelniej. O tym, jak brzmiała w XIX wieku najautentyczniejsza poezja fortepianu, przekonają się słuchacze niedzielnego koncertu.
Specjalistą od historycznych wykonań spuścizny Chopina jest polski pianista, Karol Radziwonowicz. Jest jedynym pianistą na świecie, którego nagrania zabrzmiały w kosmosie z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina, podczas ekspedycji promu „Endeavour”. Również jako jedyny pianista dokonał nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Ignacego Jana Paderewskiego, a także  utworów Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą w wersji kameralnej. Na płytach kompaktowych utrwalił dzieła fortepianowe Juliusza Zarębskiego i Karola Mikulego. Z okazji Roku Chopinowskiego,  na specjalnym fortepianie marki Bösendorfer - model „Chopin” nagrał płytę z arcydziełami chopinowskiej miniatury. Podczas koncertu zagra na zabytkowym fortepianie Pleyel z 1846 roku - instrumencie o brzmieniu niebywale delikatnym, „salonowym” i, co najważniejsze, ubóstwianym przez polskiego kompozytora. Dziś próby wskrzeszania takiej właśnie barwy fortepianu w koncertach Chopina wymagają akompaniamentu odpowiednio „kameralnej” orkiestry. W tę wymagającą rolę wcieli się Wrocławska Orkiestra Barokowa, która słynie z łagodnego, pełnego finezji brzmienia. Podczas poniedziałkowego wieczoru publiczność wysłucha także Chopinowskich pieśni w wykonaniu sopranistki Yvette Mondok, pochodzącej z Węgier.

Projekt sfinansowano ze środków http://visegradfund.org/home/

Sfinansowano ze środkow:
Partners:
Koncert pod patronatem:

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się