Hugo-Distler-Chor Berlin, fot. archiwum artysty
Koncerty orkiestrowe
3 x Magnificat
24.09.2016
sob.
18:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Program:

C.Ph.E. Bach Magnificat D-dur Wq 215, H.772
P. Łukaszewski Magnificat i Nunc dimittis na saksofon, chór mieszany i orkiestrę
T. O’Regan Magnificat and Nunc dimittis

Wykonawcy:

Hartmut Rohde – dyrygent
Stefan Schuck – dyrygent
Laurence Servaes – sopran
Susane Langner – alt
Florian Sievers – tenor
Jakob Ahles – bas
Stefanie Unger – saksofon
Hugo-Distler-Chor Berlin
NFM Leopoldinum - Orkiestra Kameralna


Lokalizacja:
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
ul. Szewska 10, Wrocław

Spośród wielkiego muzycznego rodu Bachów to Johann Sebastian jest najbardziej rozpoznawalnym twórcą muzyki religijnej, chociażby ze względu na swoją wieloletnią posadę lipskiego kantora. Jednak również jego synowie nie stronili od muzyki sakralnej.
W Lipsku, gdzie dorastał Carl Philipp Emanuel Bach, Magnificat był częścią niedzielnych nabożeństw, podczas których śpiewano go w języku niemieckim. Łacińska wersja zarezerwowana była jedynie na najważniejsze święta kościelne, podczas których wykonywano bardziej rozbudowaną wersję utworu. Johann Sebastian Bach stworzył swój słynny Magnificat BWV 243, gdy Carl Philipp Emmanuel miał 10 lat. Wspomniany znakomity utwór powstał początkowo w tonacji Es-dur, dekadę później kompozytor zmienił jednak zdanie i stworzył kolejną, ostateczną wersję w D-dur.

Równo szesnaście lat później sam Carl Philipp Emmanuel skomponował własny Magnificat, w tej samej tonacji, na którą ostatecznie zdecydował się Johann Sebastian. Wybór ten nie był bez znaczenia – tonacja D-dur uznawana była przez barokowych kompozytorów i znawców muzyki za synonim radości, wiekuistego szczęścia. Symbolika ta zachowała się aż do XIX wieku. Co ciekawe, do tego czasu spora część radosnych utworów chóralnych utrzymywana była właśnie w tej tonacji. W D-dur utrzymane są między innymi najważniejsze momenty Bachowskiej Mszy h-moll, chór Alleluja i finał słynnego Mesjasza Händla czy nawet Oda do radości z IX Symfonii Beethovena.

Wieczór we wrocławskim kościele pod wezwaniem św. Marii Magdaleny będzie doskonałą okazją do tego, by porównać Magnificat wyrastający z wieloletniej tradycji rodu Bachów ze współczesną muzyką sakralną. Poza utworem Carla Philippa Emanuela Bacha usłyszymy bowiem kompozycje Pawła Łukaszewskiego oraz brytyjskiego twórcy Tarika O’Regana.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Partners:
Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Pro Memoria – Maciej Kieres
Ars Cantus / Wrocław Baroque Ensemble
26.05
pon.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się