Giuliano Carmignola / fot. Anna Carmignola / DG
Akademia Vivaldiowska
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – Carmignola
01.03.2018
czw.
19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Program:

A. Vivaldi
Sonata a 4 Es-dur „Al Santo Sepolcro” RV 130
Koncert F-dur na skrzypce „Per la solennità di San Lorenzo” RV 286
Koncert d-moll na smyczki „Madrigalesco” RV 129
Koncert C-dur na skrzypce i dwie orkiestry „Per la SS Assontione di Maria Vergine” RV 581
***
Symfonia h-moll na smyczki „Al Santo Sepolcro" RV 169
Koncert  E-dur na smyczki „Il riposo per il Santissimo Natale” RV 270
Koncert D-dur na smyczki „Per la solennità della S. Lingua di S. Antonio” RV 212

Po koncercie Giuliano Carmignola będzie rozdawał autografy na poziomie -1, gdzie będzie można również nabyć płyty Artysty.

Wykonawcy:

Giuliano Carmignola – skrzypce, prowadzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Maciej Prochaska – słowo wstępne
 

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 15 do 70 zł

Na pytanie „Kim był Vivaldi?” większość z nas odpowie „kompozytorem”, tymczasem w swoich czasach Włoch słynął przede wszystkim jako wirtuoz skrzypiec. Nie dziwi więc, że spośród jego pięciuset znanych dziś koncertów prawie połowa to utwory z solową partią skrzypiec. Popisowe sola Rudego Księdza to wyzwanie dla mistrza techniki gry, obdarzonego głęboką wrażliwością muzyczną. To zadanie godne Giuliana Carmignoli, okrzykniętego księciem skrzypiec barokowych.

Można powiedzieć, że przeznaczeniem Carmignoli było zostanie wirtuozem, specjalistą od muzyki Vivaldiego. Urodził się w niedalekim od Vivaldiowskiej Wenecji Treviso, miał tatę skrzypka, u którego oczywiście uczył się jako mały chłopiec, a po formalne wykształcenie udał się do Luigiego Ferra, członka pionierskiego zespołu popularyzującego zapomnianą przez wieki twórczość Vivaldiego. Carmignola otwarcie przyznaje, że woli brzmienie skrzypiec barokowych od współczesnych. Będziemy mogli podziwiać dwa skarby, na których gra, nadzwyczajne instrumenty z XVIII wieku – może podobnych używał sam Vivaldi?

Porywające dzieła na skrzypce i orkiestrę, które usłyszmy tego wieczoru, powstały w związku z bardzo ciekawymi tradycjami religijnymi i rozbrzmiewały przede wszystkim w trakcie ważnych uroczystości w roku liturgicznym. Nie jesteśmy pewni przeznaczenia sonaty i symfonii „Al Santo Sepolcro”, czyli „Grobu Pańskiego”. Mogły zostać napisane dla którejś z licznych we Włoszech kaplic noszących takie wezwanie, prawdopodobnie dla Sacro Monte – zbudowanej w Piemoncie pomniejszonej kopii oryginalnej Bazyliki Grobu Pańskiego. Służyła ona pielgrzymom niemogącym z powodu wojen lub kosztów dotrzeć do Jerozolimy. Możliwe też, że dzieła powstały na jedną z liturgii Wielkiego Tygodnia w kościele della Pietà, gdzie pracował Vivaldi. Nie musimy jednak znać historii tych utworów, aby dogłębnie nas one poruszyły, szczególnie niepokojącymi dysonansami wyrażającymi żałobę.

Choć w czasach Vivaldiego madrygał nie był już najmodniejszym rodzajem pieśni, po formę tę wciąż sięgano. Vivaldi w koncercie „Madrigalesco” kazał śpiewać nie ludziom, a instrumentom. Tworząc ekspresyjne, śpiewne melodie, korzystał z pomysłów z własnych utworów wokalnych, m.in. ze słynnej Glorii. Koncert „Per la SS Assontione di Maria Vergine” jest fragmentem nieszporów skomponowanych na hucznie obchodzoną we Włoszech sierpniową uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Vivaldi inspirował się wenecką tradycją śpiewu polichóralnego i dlatego podzielił orkiestrę na dwie grupy, tworząc bardzo sugestywny efekt dialogu instrumentów rozmieszczonych w różnych miejscach w przestrzeni. Ważną rolę przydzielił też soliście – w jego wirtuozowskiej partii słyszymy kulminację emocji.

Pisząc przeznaczony na Boże Narodzenie koncert „Il riposo per il Santissimo Natale”, Vivaldi inspirował się muzyką grajków, którzy w okresie świątecznym, na pamiątkę pasterzy z Betlejem, chodzili po włoskich miastach i muzykowali na „pasterskich” instrumentach: fujarkach i włoskiej odmianie dud. Koncert „Per la solennità della S. Lingua di S. Antonio” jest przeznaczony na obchodzoną 15 lutego uroczystość języka św. Antoniego. Vivaldi skomponował dzieło z zamiarem wykonania samemu arcytrudnej partii solisty w bazylice swojego patrona w Padwie, gdzie przechowywane są relikwie św. Antoniego. Wyeksponowane dla wiernych język i inne części ciała świętego związane z mową – w sposób niewytłumaczalny naukowo – nie uległy rozkładowi po dziś dzień. Św. Antoni słynął z talentu kaznodziejskiego, a cud uznano za potwierdzenie z nieba, że głosił prawdę.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się