Michał Gondko / fot. archiwum artysty
Forum Musicum
Fantasiae, cantiones et choreae – polska muzyka XVI wieku
18.08.2018
sob.
20:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

Anonim Rex (Tabulatura Jana z Lublina)
Mikołaj z Krakowa (?) Bona cor[ea?] (Tabulatura Jana z Lublina)
Benedictus de Drusina Fantasia (Tabulatura Benedictusa de Drusina, 1556)
Mikołaj z Krakowa Ave ierarchia (Tabulatura Jana z Lublina)
Anonim Polnischer Tantz (Partesy monachijskie)
Mikołaj Gomółka Kleszczmy rękoma (Melodiæ Ná Psalterz Polski, 1580)
Matthaeus Waissel Fünf Polnische Täntze (Tabulatura Matthaeusa Waissela)

Mikołaj z Krakowa (?) Praeambulum in G per B (Tabulatura Jana z Lublina)
Mikołaj z Krakowa Zaklolam szÿa Tharnem (Tabulatura Jana z Lublina)
Ambroży Albert Długoraj Chorea polonica (Tabulatura lipska)
Anonim Cantio polonica (Tabulatura lipska)
Anonim Jeszcze Marczynye (Tabulatura Jana z Lublina)
Mikołaj z Krakowa (?) Haÿduczkÿ (Tabulatura Jana z Lublina)

Anonim Praeambulum super d (Tabulatura Jana z Lublina)
Ludwig Senfl Vita in ligno moritur (Tabulatura Jana z Lublina)
Antonio de Ribera Rex autem David (Tabulatura Jana z Lublina)

Wacław z Szamotuł Kryste dnyu nassey swyatlosci
Anonim Potorae Koniginn inn Polen Tantz (Tabulatura Emanuela Wurstisena)
Anonim Fantasia primi toni (Gdańska tabulatura organowa)
Anonim Ein gutter polnischer Tantz (Tabulatura Christopha Löffelholza)


Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

Wykonawcy:

Corina Marti – klawesyn
Michał Gondko – lutnia

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 30 zł

Wiek XVI jest tradycyjnie uważany za „złoty wiek” w historii Polski. Przed 1500 rokiem pierwsi władcy z dynastii Jagiellonów osiągnęli sukces i zapewnili swojemu królestwu status ważnego gracza w polityce europejskiej.

Zarówno to, jak i ogólny dobrobyt gospodarczy umożliwiły ich XVI-wiecznym spadkobiercom wzbogacenie dziedzictwa przodków o nowy wymiar kulturowy – zgodnie z ideałami humanizmu i najnowszymi tendencjami artystycznymi importowanymi z wiodących ośrodków kulturalnych we Włoszech, Niemczech i Flandrii. Wczesna muzyka polska została określona jako „polska perspektywa muzyki europejskiej” (M. Perz), a jej znaczenie można dostrzec w monumentalnej tabulaturze klawiaturowej, której właścicielem był niejaki Jan z Lublina działający w klasztorze kanoników regularnych w Kraśniku. Antologia ta, jedna z największych tego typu w Europie, ujawnia imponujący repertuar, do którego uczeni w piśmie mieli dostęp w Polsce w latach 1537–1548: od form abstrakcyjnych i improwizacyjnych, przez aranżacje wokalnej muzyki sakralnej i świeckiej, po tańce.



NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Corina Marti | TABULATURA IOANNIS DE LYUBLYN 1540
Michal Gondko plays Polonica

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się