Krzysztof Jabłoński / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Na cztery ręce
28.11.2019
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

F. Chopin Ballada g-moll op. 23, Ballada F-dur op. 38, Scherzo h-moll op. 20, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
***
F. Chopin Grand duo concertant E-dur na temat opery „Robert Diabeł” G. Meyerbeera op. 16A (wersja na cztery ręce)
A. Dvořák Tańce słowiańskie na cztery ręce op. 72: C-dur nr 7, e-moll nr 2
J. Brahms Tańce węgierskie WoO 1: g-moll nr 1, d-moll nr 2, F-dur nr 3, f-moll nr 4, fis-moll nr 5


Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Krzysztof Jabłoński – fortepian
Rita Shen – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 60 zł

Program koncertu Na cztery ręce bazuje na intrygującym pomyśle. W pierwszej części usłyszymy trzy dobrze znane i lubiane utwory Fryderyka Chopina, w drugiej zaś – mniej znaną jego kompozycję oraz dość rzadko wykonywane wersje popularnych dzieł Antonína Dvořáka.

Ballada F-dur Chopina zadedykowana została Robertowi Schumannowi, który pisał później, że jej autor wyjawił mu, iż napisał ją pod wpływem poezji Adama Mickiewicza. Utwór ukończony został na Majorce. Pamiętał później o tym fakcie inny kompozytor, Manuel de Falla, który opracował chóralną wersję dzieła: Ballada de Mallorca. Termin scherzo oznacza po włosku „żart”, jednak zatytułowane w ten sposób kompozycje Chopina są dziełami zaskakująco mrocznymi. Także Schumannowi zawdzięczamy pytanie retoryczne, jakie zadał sobie po lekturze nut Scherza h-moll: „Jak ma wyglądać powaga, skoro żart jest przybrany w tak ciemne szaty?”. Charakter tej kompozycji sprawił, że londyński wydawca utworu nadał mu nieoficjalny (i zapewne nieuzgodniony z kompozytorem) podtytuł Uczta piekielna. Wytchnienie przynosi jedynie środkowa część utworu, w której twórca przywołał dźwięki kolędy Lulajże, Jezuniu. Wielkie kontrasty cechują także inne dzieło Chopina, Andante spianato i Wielkiego Poloneza Es-dur. Marzycielski i senny wstęp został tu skontrastowany z brawurowym, wirtuozowskim tańcem w stylu brillant. 

Druga część koncertu należy już do kompozycji na cztery ręce. Rozpocznie ją wybór Tańców słowiańskich op. 72 Dvořáka. Melomani dobrze znają je w wersji orkiestrowej, jednak pierwotnie utwory te przeznaczone były właśnie dla duetu fortepianowego, a kompozytor zorkiestrował je później na prośbę swojego wydawcy. Tytuł zbioru jest odrobinę mylący, gdyż Dvořák skupił się tylko na stylizacji tańców czeskich. Napisane w oryginale na fortepian i wiolonczelę Grand duo concertant na temat z opery „Robert Diabeł” Meyerbeera Chopina pozostaje na marginesie twórczości kompozytora, choć nie sposób odmówić temu utworowi efektowności.

 

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Alisios Camerata
Cavallin / Peljhan / Očić / Elezović
20.04
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się