Miłość i śmierć to tematy bardzo chętnie poruszane przez poetów i kompozytorów. W programie koncertu Szymona Komasy i Michała Rota znalazły się najciekawsze i najbardziej inspirujące dzieła wykorzystujące te motywy.
Fünf Gedichte für eine Frauenstimme, czyli „Pięć pieśni na głos żeński” – taki oficjalny tytuł nosiło pierwsze wydanie cyklu ekspresyjnych pieśni Richarda Wagnera, który przeszedł do historii jako „Wesendonck Lieder”. Autorką słów była Mathilde Wesendonck, żona patrona Wagnera – Otto Wesendoncka. Kobietę i artystę połączyło uczucie, a niektórzy biografowie kompozytora sugerowali nawet, że mieli romans. Temat zakazanej miłości mocno zainspirował twórcę, pracującego w tym samym czasie nad dramatem muzycznym Tristan i Izolda. Nic więc dziwnego, że wątki z dwóch pieśni znalazły swoje miejsce w przygotowywanym wtedy dziele. Także dwaj następni autorzy, których utwory znalazły się w programie, poruszali w swoich pieśniach tematykę miłosną. Hiszpański kompozytor i dyrygent Fernando Obradors jest znany głównie ze swojego cyklu pieśni Canciones clásicas españolas. To muzyka żywa, pełna temperamentu, charakteryzująca się wyrazistą pulsacją rytmiczną. Wszystkie te cechy wyraźnie zdradzają jej iberyjską proweniencję i nadają jej zdecydowany charakter.
Cykl Cygańskie melodie Antonína Dvořáka od momentu powstania cieszy się niesłabnącą popularnością. Jest świadectwem wielkiego talentu melodycznego czeskiego kompozytora, a zawarte w nim pieśni są ekspresyjne i zróżnicowane pod względem nastrojów. Szymon Komasa wykona cztery z siedmiu części składających się na ten cykl. W finale koncertu wysłuchamy Pieśni i tańców śmierci Modesta Musorgskiego do słów Arsenija Goleniszczewa-Kutuzowa, które są zaliczane do najwybitniejszych dzieł rosyjskiego kompozytora. Śmierć jest w tych tekstach zjawiskiem okrutnym i bezwzględnym – nie ma przed nią ratunku. W otwierającej cykl Kołysance zjawia się ona przy łóżeczku umierającego dziecka. Z kolei w Serenadzie pod postacią rycerza przybywa, aby wybawić dziewczynę od cierpień. Trepak to opowieść o zamarzającym na mrozie chłopie, którego kostucha porywa w taniec, mamiąc obrazami gorącego lata. W ostatniej pieśni śmierć pojawia się jako zwycięski wódz, który zbiera pod swoimi sztandarami obie strony konfliktu, poległe w krwawej bitwie.