Recital organowy Romana Peruckiego w Sali Głównej przypada dokładnie w dzień urodzin Johanna Sebastiana Bacha i będzie znakomitą okazją do wysłuchania dzieł lipskiego kantora. W programie znajdą się także kompozycje dwóch autorów inspirujących się jego twórczością.
Perucki rozpocznie koncert wykonaniem Preludium i fugi h-moll BWV 544. To dzieło Bach napisał prawdopodobnie pomiędzy rokiem 1727 a 1731, w czasie swojego pobytu w Lipsku; jest jednym z tych utworów kompozytora, które zachowały się w formie autografu. Otwiera je dramatyczne i pełne napięcia preludium, wyraziście kontrastujące ze spokojną, pogodną fugą. Preludia chorałowe pisało bardzo wielu artystów epoki baroku, ale te Bacha uważa się za najdoskonalsze. Są one polifonicznymi utworami instrumentalnymi opartymi na motywach chorałów. Perucki wykona w czasie swego recitalu dwie kompozycje tego typu. Będzie to majestatyczne preludium BWV 654 w tonacji Es-dur, zbudowane na temacie chorału Schmücke dich, o liebe Seele („Przywdziej, duszo, strój odświętny”), a także preludium BWV 682 w e-moll, nawiązujące do Vater unser in Himmelreich („Ojcze nasz w Królestwie Niebios”).
Ostatni z wymienionych hymnów stał się też inspiracją dla Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, który napisał na jego motywach VI Sonatę organową d-moll op. 65. Ten niemiecki kompozytor epoki romantyzmu należał do wielkich wielbicieli i popularyzatorów twórczości Bacha, który jeszcze na początku XIX stulecia był praktycznie zapomniany. Sprowokowało to Hectora Berlioza do wypowiedzenia na temat Mendelssohna złośliwej i nie do końca trafnej uwagi, jakoby „zbyt wiele czasu spędził, studiując muzykę zmarłych”. Najmniej znanym spośród trzech kompozytorów, których dzieła znalazły się w programie, jest bez wątpienia Friedrich Wilhelm Markull. Ten niemiecki romantyk przez całe swoje życie zawodowe był związany z Gdańskiem. Pracował tam jako organista, przewodniczył stowarzyszeniu muzycznemu, uczył gry na fortepianie i udzielał się jako krytyk. Perucki zakończy swój recital wykonaniem jego Sonaty nawiązującej do chorału Nun danket alle Gott op. 56, która została oparta na temacie wykorzystanym także przez Bacha.