Orkiestra Muzyki Nowej / fot.materiały zespołu
Orkiestra Muzyki Nowej / fot.materiały zespołu
Musica Electronica Nova
Rytuał: Maszyny
29.05.2021
sob.
20:00
NFM, Sala Główna
Program:

David Hudry Rituals – Men & Machines na 11 instrumentów, elektronikę i wideo (2021) **
Luigi Nono La fabbrica illuminata na sopran i taśmę (1964)
Michael Beil exit to enter na 6 instrumentów, elektronikę i wideo realizowane w czasie rzeczywistym (2013)

Czas: 65′

Zamówienie Rituals – Men & Machines na 11 instrumentów, elektronikę i wideo Davida Hudry’ego dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust.1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerzy:
  

 

 

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Szymon Bywalec – dyrygent
Joanna Freszel – sopran
Pierre Jodlowski – projekcja dźwięku
David Hudry – elektronika
Marek Stańczyk, Michał Tatarek – wideo
Orkiestra Muzyki Nowej


Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 35 do 65 zł

Koncert Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca będzie spotkaniem z trzema twórcami. Oprócz dzieł dwóch artystów działających współcześnie zabrzmi też utwór włoskiego kompozytora uchodzącego za jednego z klasyków drugiej połowy XX wieku.

Rituals – Men & Machines na 11 instrumentów, elektronikę i wideo to dzieło urodzonego w 1978 roku Francuza Davida Hundry’ego. Ten kompozytor i muzykolog ma w swoim dorobku wiele utworów solowych, kameralnych, orkiestrowych, a także wykorzystujących elektronikę. Jak przyznaje artysta, przy tworzeniu Rituals – Men & Machines inspirowały go miejsca we Wrocławiu związane z przemysłem (głównie Wrocławski Park Przemysłowy) oraz obecne w mieście połączenie tradycji i nowoczesności.

Luigi Nono jest uważany za jednego z najważniejszych kompozytorów działających w drugiej połowie XX wieku. Jego La fabbrica illuminata na sopran i taśmę z 1964 roku przeszła do historii muzyki. W tytule zawarta została gra słów, chodzi bowiem zarówno o fabrykę oświetloną, jak i fabrykę oświeconą. Nono wierzył w polityczną siłę muzyki i za pomocą tego dzieła chciał pokazać ciężkie warunki pracy robotników i wyzysk, którego padają ofiarą. Artysta do przedstawienia swoich założeń wykorzystał przekształcone elektronicznie odgłosy pracy w fabryce; podobnym zabiegom poddał też śpiew, mowę i krzyk.

Dzieło Michaela Beila exit to enter na sześć instrumentów, elektronikę i wideo realizowane w czasie rzeczywistym powstało w 2013 roku. Kompozytor przyznał, że szczególnie interesowało go to, co dzieje się podczas koncertu, a nie jest muzyką. W komentarzu do tego utworu stwierdził prowokacyjnie: „Właściwie nie jest jasne, czy jest to moja muzyka; tu i ówdzie jest jasne, że nie jest”.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się