Camille Thomas / fot.Sonia Sieff
Camille Thomas / fot.Sonia Sieff
Koncerty kameralne
Pieśni bez słów
17.06.2021
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

F. Mendelssohn Bartholdy Pieśń bez słów D-dur op. 109
J. Brahms I Sonata wiolonczelowa e-moll op. 38 nr 1
O. Messiaen Louange à l’éternité de Jésus z Quatuor pour la fin du temps
C. Franck Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (opr. J. Delsart)

Czas: 70'

Wykonawcy:

Camille Thomas – wiolonczela
Julien Brocal – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 80 zł

Koncert kameralny w wykonaniu znakomitej wiolonczelistki Camille Thomas i pianisty Juliena Brocala będzie spotkaniem z twórczością trzech kompozytorów epoki romantyzmu i jednego z najciekawszych twórców XX wieku. Dodatkową atrakcją tego wydarzenia z pewnością będzie też instrument, na którym zagra artystka. Jest nim bowiem pochodząca z pracowni Antoniusa Stradivariusa wiolonczela „Feuermann”, powstała w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku.

Koncert rozpocznie wykonanie Pieśni bez słów D-dur Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To urokliwa miniatura, w której kompozytor chciał wyeksponować melodykę. Wiolonczela naśladuje tu ludzki głos, wyśpiewując niespiesznie eleganckie i pełne zadumy frazy. Liryzm cechuje także Sonatę wiolonczelową e-moll Johannesa Brahmsa. Kompozytor mocno akcentował fakt, że oba instrumenty są w stosunku do siebie równorzędne, a rola fortepianu pod żadnym pozorem nie powinna być ograniczona wyłącznie do akompaniowania wiolonczeli. Sonata jest wczesnym utworem niemieckiego kompozytora, ale można już w niej zauważyć stałą cechę twórczości Brahmsa, czyli fascynację muzyką minionych epok. Świadczy o tym chociażby to, że niektóre tematy zaczerpnięte zostały ze sławnego zbioru Sztuka fugi Johanna Sebastiana Bacha.

Louange à l’Éternité de Jésus (Uwielbienie wieczności Jezusa) to piąte ogniwo dzieła zatytułowanego Quatuor pour la fin du temps (Kwartet na koniec czasu) autorstwa Oliviera Messiaena. Historia powstania tego utworu jest dramatyczna. Kompozytor napisał kwartet, kiedy był więźniem w niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII-A w Zgorzelcu, z myślą o współwięźniach-muzykach, zaś prawykonanie miało miejsce na świeżym powietrzu w połowie stycznia 1941 roku. Wysłuchało go wówczas przeszło czterystu więźniów i strażników, a kompozytor wspominał, że żadne z jego dzieł nie spotkało się nigdy z taką atencją, jak wtedy. Zaprezentowane podczas niniejszego koncertu ogniwo to powolna, tęskna kantylena wiolonczeli, grana na tle jednostajnych akordów fortepianu. Z kolei ostatni utwór w programie, Sonata skrzypcowa A-dur Césara Francka (tutaj w aranżacji na wiolonczelę), jest nie tylko jedną z najbardziej znanych kompozycji swego twórcy, ale także bardzo popularną sonatą przeznaczoną na ten instrument. Dzieło było prezentem ślubnym dla belgijskiego wirtuoza skrzypiec, Eugène’a Ysaÿe’a. Artysta tak się ucieszył z tego podarunku, że po pobieżnym przejrzeniu partytury zagrał go gościom weselnym.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się