Program koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Carlosa Kalmara zawiera zarówno dzieła twórców należących do epoki klasycyzmu i romantyzmu, jak i napisane w czasach nam bliższych. Wspólnym mianownikiem tych utworów są podjęte przez kompozytorów poszukiwania w zakresie duchowości.
Koncert rozpocznie przebojowa, pełna energii i humoru Uwertura do opery Semiramida Gioacchina Rossiniego, wystawionej po raz pierwszy w Wenecji w 1823 roku. Kompozytor twierdził, że napisanie całej partytury zajęło mu… zaledwie trzydzieści trzy dni! Rola tytułowa powstała z myślą o sopranistce Isabelli Colbran, żonie Rossiniego. Podstawą do opracowania libretta stała się tragedia Woltera opowiadająca historię królowej Babilonu.
Następnie zabrzmi Koncert na altówkę z 2004 roku autorstwa australijskiego twórcy Bretta Deana, który wykona w nim partię solową. Dzieło składa się z trzech części: marzycielskiego Fragmentu, dynamicznego, utrzymanego w szybkim tempie Pursuit, natomiast finał to powolne, tajemnicze Veiled and Mysterious. Barwność i migotliwość orkiestry została tu w intrygujący sposób zestawiona z surowym i melancholijnym brzmieniem solowej altówki.
Po przerwie wysłuchamy Symfonii C-dur Hob.I:30 „Alleluja” Josepha Haydna, która powstała w 1765 roku. Podtytuł wziął się z tego, że kompozytor zaczerpnął główny temat pierwszej części (czyli Allegro) z gregoriańskiego śpiewu o tym właśnie tytule. W drugiej części, Andante, uwagę przykuwa rozbudowana solówka fletu, dostojny finał natomiast utrzymany jest w tempie dworskiego tańca – menueta. To pełna życia i werwy muzyka stanowiąca świetną wizytówkę stylu tego twórcy. Wieczór zwieńczy Symfonia „Mateusz malarz” Paula Hindemitha, powstała w 1934 roku na zamówienie dyrektora orkiestry Berliner Philharmoniker, Wilhelma Furtwänglera. Przy tworzeniu dzieła kompozytor skorzystał z tematów muzycznych, które umieścił potem w operze o tym właśnie tytule, opartej na wątkach z życia renesansowego malarza Matthiasa Grünewalda. Utwór składa się z trzech ogniw: Engelkonzert (Koncert anielski), Grablegung (Złożenie do grobu) oraz Versuchung des heiligen Antonius (Kuszenie świętego Antoniego). Części dzieła odpowiadają obrazom wchodzącym w skład opus magnum malarza – sławnego Ołtarza z Isenheim.