Wrocławska Orkiestra Barokowa fot. Łukasz Rajchert
Wrocławska Orkiestra Barokowa fot. Łukasz Rajchert
Koncerty orkiestrowe
Con molti stromenti
04.03.2023
sob.
18:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Program:

J.D. Heinichen Koncert G-dur na 2 flety, 2 skrzypiec, 2 fagoty, 2 wiolonczele, smyczki, 2 oboje i bc. S. 217 
A. Vivaldi Koncert B-dur na 4 skrzypiec i smyczki RV 553
G.Ph. Telemann Koncert B-dur na 3 oboje, 3 skrzypiec i b.c. TWV 44:43
***                           
A. Vivaldi  Koncert F-dur na 2 flety, 2 oboje, skrzypce, wiolonczelę, klawesyn, smyczki b.c. RV 572 „Il Proteo, ò sia Il Mondo al rovescio”
J.S. Bach III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048             
G.Ph. Telemann Koncert h-moll na 2 flety i mandorę TWV 53:h1  
J.D. Heinichen Sonata A-dur na 2 flety, 3 oboje, smyczki i bc. S.208

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Jarosław Thiel – wiolonczela, prowadzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

Koncert Wrocławskiej Orkiestry Barokowej będzie okazją do wysłuchania dzieł czterech wybitnych kompozytorów. O ile nazwiska Antonia Vivaldiego czy Johanna Sebastiana Bacha są doskonale znane, o tyle twórcy tacy jak Georg Philipp Telemann i Johann David Heinichen to artyści obecnie rozpoznawalni w mniejszym stopniu. Wszystkich twórców łączy to, że swoje dzieła pisali con molti stromenti – na przeróżne kombinacje instrumentalne, dające fascynujące efekty brzmieniowe.

Ogrom dorobku kompozytorskiego Johanna Sebastiana Bacha połączona z wysoką jakością jego dzieł sprowokowała Ludwiga van Beethovena do wypowiedzenia sentencji, że „nie potokiem, lecz morzem zwać się powinien!” („Bach” to po niemiecku strumień). Doskonałym przykładem maestrii lipskiego kantora jest zbiór sześciu Koncertów brandenburskich, ofiarowanych w 1721 roku margrabiemu Brandenburgii Christianowi Ludwigowi. Trzeci z nich, porywający, pełen energii, utrzymany w jasnej i radosnej tonacji Koncert G-dur przeznaczony jest na instrumenty smyczkowe – troje skrzypiec, trzy altówki i trzy wiolonczele – którym towarzyszy instrument realizujący basso continuo. Antonio Vivaldi miał nieco mniej szczęścia do zgrabnych sentencji niż Bach. Igor Strawiński, być może nieco zakłopotany jego płodnością, stwierdził kiedyś, że rudy ksiądz nie napisał wcale pięciuset koncertów, ale napisał jeden koncert pięćset razy. Nasza znajomość muzyki włoskiego twórcy jest obecnie lepsza niż w czasach Strawińskiego, wiemy więc, jak niesprawiedliwa jest to opinia. Podczas koncertu zabrzmią dwie kompozycje Vivaldiego. Pierwszą jest błyskotliwy i jednocześnie pełen uroku Koncert B-dur RV 553 przeznaczony aż na czworo solowo traktowanych skrzypiec, smyczki i basso continuo. Na kompletnie inny zestaw instrumentów przeznaczony jest Koncert F-dur RV 572. Są to dwa flety, dwa oboje, skrzypce, wiolonczela,  klawesyn i smyczki. Dzieło nosi zagadkowy podtytuł Il Proteo, o il mondo al rovescio – Proteusz, czyli świat do góry nogami. Proteusz był zmiennokształtnym bóstwem morskim z mitologii greckiej. Vivaldi nawiązał tu do dowcipu w notacji, jaki wyciął artystom grającym na skrzypcach i wiolonczeli. Partia pierwszego z nich zapisana została w kluczu basowym (w którym zapisuje się partię wiolonczeli), a partia drugiego w kluczu wiolinowym (w którym notuje się skrzypce). Pogodny Koncert B-dur TWV 44:43 Georga Philippa Telemanna przeznaczony jest na jeszcze inny skład. W obsadzie znajdują się trzy oboje, troje skrzypiec i instrument realizujący partię basso continuo. W efekcie powstało dzieło, w którym partie instrumentów dętych w ciekawy sposób przeplatają się i współzawodniczą ze skrzypcami. W nieco melancholijnym Koncercie h-moll TWV 53:h1 rozbudowane partie solowe przeznaczone są dla dwóch fletów, a także dla mandory, czyli instrumentu strunowego z rodziny lutni. Wydarzenie będzie też znakomitą okazją do poznania dwóch dzieł Johanna Davida Heinichena, niemieckiego kompozytora tworzącego w okresie późnego baroku. Artysta ten przyjaźnił się z Bachem, był także kapelmistrzem na dworze Augusta II Mocnego w Dreźnie. Jego Koncert G-dur S.217 i Sonata A-dur S.208 to dzieła pogodne i pełne radości.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Reunification
Yaroslav Shemet / Krzysztof Jakowicz
05.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Homage to Viola
Maxim Rysanov / NFM Orkiestra Leopoldinum
06.04
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Wiosna
Christian Zacharias / NFM Filharmonia Wrocławska
12.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Four Seasons Recomposed
Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
19.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Salseando
Manuel Hernández-Silva / Pacho Flores
10.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Beethoven – IX Symfonia. 200 lat tradycji wykonawczej
Annette Dasch / Wrocławska Orkiestra Barokowa
12.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Symfonia Losu
Ainārs Rubiķis / NFM Filharmonia Wrocławska
24.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Teseo
Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
26.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Virtuoso Strings
Joseph Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
02.06
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Messa da Requiem
Giancarlo Guerrero
07.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Duch młodości
Orkiestry symfoniczne szkół muzycznych I i II stopnia
08.06
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Robert-Schumann-Philharmonie
Elias Grandy / Fauré Quartett
12.06
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Carpe diem. Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
Jacek Kaspszyk / NFM Filharmonia Wrocławska
14.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Mischa Maisky & NFM Orkiestra Leopoldinum
Zakończenie sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
15.06
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Les Plaisirs des Muses. Na dworze Ludwika XIII
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
16.06
niedz.
18:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się