Soliści Chóru NFM wraz z instrumentalistami pod dyrekcją Lionela Sowa wykonają dzieła Kuby Krzewińskiego – kompozytora, którego twórczość porusza zagadnienie dotyku jako genezy dźwięku i sposobu jego percepcji – a także pioniera spektralizmu Gérarda Griseya.
„O kontrach i kontrastach, punktach kontaktu i kontrapunktach, o pozycjach i opozycjach” – to słowa, którymi Kuba Krzewiński określa Contre No. 1 na wiolonczelę i skrzypce. Jego kompozycja z 2016 roku poprzedzi jedno z istotniejszych dzieł w dorobku Gérarda Griseya, francuskiego kompozytora uważanego za pioniera spektralizmu. Na przestrzeni lat Grisey doskonalił swoje umiejętności pod czujnym okiem Oliviera Messiaena oraz Henriego Dutilleux’go, a także w ramach szeregu seminariów kompozytorskich u Karlheinza Stockhausena, Györgya Ligetiego czy Iannisa Xenakisa – prominentnych postaci w kontekście dwudziestowiecznej awangardy. Począwszy od lat 80. ubiegłego stulecia, związany był z IRCAM-em, a więc instytutem badań nad dźwiękiem, miejscem opracowywania technologii wytwarzania i przetwarzania brzmień stworzonym przez Pierre’a Bouleza. Artysta zapoczątkował kompozytorską technikę spektralizmu, która polega na kreowaniu melodii i harmonii danego utworu z wykorzystaniem spektrum dźwięku.
Les Chants de l’amour (tłum. Pieśni miłosne) na dwanaście głosów i taśmę to pierwsza kompozycja wokalna na taką skalę w twórczości artysty. Powstałe w latach 1982–1984 dzieło to swoisty hymn o miłości, inspirowany powieścią Gra w klasy pióra Julia Cortázara. Grisey umożliwia w swym utworze dialog pomiędzy żywym ludzkim głosem a taśmą z syntetyzowanym wokalem. Spośród dźwięków w rozmaitych wariantach językowych wyłaniają się słowa „I love you”.
Musica Electronica Nova
LOVE
21.05.2023
niedz.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:
Kuba Krzewiński Contre No. 1 na wiolonczelę i skrzypce (2016)
Gérard Grisey Les Chants de l’amour na 12 głosów i taśmę (1982-1984)
Wykonawcy:
Lionel Sow – dyrygent
Kuba Krzewiński – skrzypce
Michał Pepol – wiolonczela, skrzypce
Soliści Chóru NFM:
Agnieszka Niezgoda, Aleksandra Turalska, Violetta Wysocka-Marciniak – soprany
Marta Mączewska, Joanna Rot, Ewelina Wojewoda – alty
Adam Cieślak, Marcin Winnicki, Paweł Zdebski – tenory
Filip Chudzicki, Paweł Jan Frasz, Michał Pytlewski – basy
Aleksander Sobecki – elektronika
Czas trwania:
55 minutCennik:
od 40 do 50 zł