Musica Electronica Nova
LOVE
21.05.2023
niedz.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Kuba Krzewiński Contre No. 1 na wiolonczelę i skrzypce (2016)
Gérard Grisey Les Chants de l’amour na 12 głosów i taśmę (1982-1984) 

Wykonawcy:

Lionel Sow – dyrygent
Kuba Krzewiński – skrzypce
Michał Pepol – wiolonczela, skrzypce
Soliści Chóru NFM:
Agnieszka Niezgoda, Aleksandra Turalska, Violetta Wysocka-Marciniak – soprany
Marta Mączewska, Joanna Rot, Ewelina Wojewoda – alty
Adam Cieślak, Marcin Winnicki, Paweł Zdebski – tenory
Filip Chudzicki, Paweł Jan Frasz, Michał Pytlewski – basy

Aleksander Sobecki – elektronika

Czas trwania:
55 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 40 do 50 zł

Soliści Chóru NFM wraz z instrumentalistami pod dyrekcją Lionela Sowa wykonają dzieła Kuby Krzewińskiego – kompozytora, którego twórczość porusza zagadnienie dotyku jako genezy dźwięku i sposobu jego percepcji – a także pioniera spektralizmu Gérarda Griseya.

„O kontrach i kontrastach, punktach kontaktu i kontrapunktach, o pozycjach i opozycjach” – to słowa, którymi Kuba Krzewiński określa Contre No. 1 na wiolonczelę i skrzypce. Jego kompozycja z 2016 roku poprzedzi jedno z istotniejszych dzieł w dorobku Gérarda Griseya, francuskiego kompozytora uważanego za pioniera spektralizmu. Na przestrzeni lat Grisey doskonalił swoje umiejętności pod czujnym okiem Oliviera Messiaena oraz Henriego Dutilleux’go, a także w ramach szeregu seminariów kompozytorskich u Karlheinza Stockhausena, Györgya Ligetiego czy Iannisa Xenakisa – prominentnych postaci w kontekście dwudziestowiecznej awangardy. Począwszy od lat 80. ubiegłego stulecia, związany był z IRCAM-em, a więc instytutem badań nad dźwiękiem, miejscem opracowywania technologii wytwarzania i przetwarzania brzmień stworzonym przez Pierre’a Bouleza. Artysta zapoczątkował kompozytorską technikę spektralizmu, która polega na kreowaniu melodii i harmonii danego utworu z wykorzystaniem spektrum dźwięku.

Les Chants de l’amour (tłum. Pieśni miłosne) na dwanaście głosów i taśmę to pierwsza kompozycja wokalna na taką skalę w twórczości artysty. Powstałe w latach 1982–1984 dzieło to swoisty hymn o miłości, inspirowany powieścią Gra w klasy pióra Julia Cortázara. Grisey umożliwia w swym utworze dialog pomiędzy żywym ludzkim głosem a taśmą z syntetyzowanym wokalem. Spośród dźwięków w rozmaitych wariantach językowych wyłaniają się słowa „I love you”.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się