Uczestniczenie w prawykonaniu danego utworu to zawsze wyjątkowe doświadczenie – zarówno dla artystów, jak i dla słuchaczy. Koncert zespołu Musica Boscareccia stworzy okazję, by wysłuchać pierwszego w czasach współczesnych wykonania Ave Regina a-moll autorstwa Francesca Corsellego – artysty tworzącego na przełomie baroku i klasycyzmu. Obok jego dzieł na program koncertu złożą się inne utwory podejmujące tematykę maryjną.
Inspiracją dla nazwy hiszpańskiego zespołu Musica Boscareccia był zbiór pieśni barokowego twórcy Johanna Hermanna Scheina wydany w Lipsku w 1621 roku pod tym właśnie tytułem. W polskim tłumaczeniu znaczy to „muzyka lasu” (niemiecka wersja tytułu to Wald Liederlein, „pieśni lasu”). Pomysł wyszedł od sopranistki Alicii Amo i skrzypka Andoniego Mercera. To właśnie dzięki determinacji tego ostatniego podczas koncertu zabrzmi Ave Regina a-moll na sopran, smyczki i basso continuo Corsellego – on bowiem dzieło zrekonstruował i przygotował do wykonania. Tytuł jest incipitem, który oznacza „Witaj, Niebios Królowo” – to antyfona maryjna odmawiana podczas liturgii godzin. Kompozycja ta otworzy cały program, a zamkną go dwa inne utwory tego samego autora – Concertino a cuatro na smyczki i basso continuo oraz Regina coeli g-moll na sopran, smyczki i basso continuo. W przypadku „Królowej Nieba” mamy do czynienia z kolejną antyfoną, którą śpiewa się lub odmawia w okresie wielkanocnym. Ich twórca przyszedł na świat we włoskiej Piacenzie, ale jego rodzice pochodzili z Francji. Przed trzydziestym rokiem życia artysta wyjechał do Madrytu, gdzie zdobył sławę i uznanie jako autor licznych dzieł sakralnych. W 1738 roku, w wieku trzydziestu trzech lat, został kapelmistrzem dworu królewskiego. Występ Musica Boscareccia będzie znakomitą okazją do zaznajomienia się z muzyką tego zapomnianego kompozytora.
W programie koncertu znalazły się także dwa opracowania kolejnej antyfony – Salve Regina („Cześć Królowej”). Autorem pierwszego z nich jest Giovanni Battista Pergolesi. Chociaż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, uchodzi za jednego z czołowych włoskich kompozytorów epoki baroku. Celował wprawdzie w pisaniu oper komicznych, ale był wszechstronnym artystą, czego dowodzą liczne w jego dorobku kompozycje sakralne. Autorem drugiego opracowania antyfony jest José de Nebra, który łączył w swej klasycystycznej twórczości elementy hiszpańskie z włoskimi. Program uzupełnią kompozycje instrumentalne: Fuga d-moll i Sonata d-moll Sebastiána de Albero (dzieła te zabrzmią w opracowaniu Mercera na smyczki i basso continuo), a także Sonata klawesynowa d-moll nr 117, którą napisał Antonio Soler.
Współorganizacja: Centro Nacional de Difusión Musical, Madryt