Monumentalny II Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa, jeden z dwóch utworów tego gatunku przez niego napisanych, to dzieło w fenomenalny sposób łączące symfoniczny rozmach i kameralną intymność. Razem z NFM Filharmonią Wrocławską wykona je Sergei Babayan – zwycięzca Cleveland International Piano Competition, niegdyś muzyczny partner takich znakomitości jak Martha Argerich czy Antonio Pappano. Dyrygować będzie maestro Jacek Kaspszyk, który w drugiej części koncertu razem z wrocławskimi filharmonikami sięgnie po XXI Symfonię „Kadisz” Mieczysława Wajnberga.
Kiedy I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa spotkał się z raczej chłodnym przyjęciem publiczności artysta napisał do skrzypka Josepha Joachima: „drugi będzie brzmiał inaczej”. Kompozytor kazał jednak czekać na niego aż dwadzieścia lat. Zaprezentowany po raz pierwszy w listopadzie 1881 roku w Budapeszcie II Koncert fortepianowy zrobił furorę. Choć prasa uszczypliwie (i nie bez racji) pisała o utworze jako o „symfonii fortepianowej”, to sam Brahms jeszcze w tym sezonie koncertowym, wykonując nowe dzieło, w okresie trzech miesięcy odwiedził dwadzieścia dwa miasta, a w ciągu kilku miesięcy od publikacji wyciąg fortepianowy z tej kompozycji dodrukowany został aż trzykrotnie. Dziś oba koncerty fortepianowe Brahmsa uznawane są z arcydzieła. Od wykonawców wymagają nie tylko wielkich umiejętności, ale też niespotykanej wrażliwości artystycznej.
XXI Symfonię, napisaną pięć lat przed śmiercią przez Mieczysława Wajnberga, z utworem Brahmsa łączy nie tylko to, że dla obu twórców były to ostatnie kompozycje utrzymane w danym gatunku. Pewne skojarzenia ze stylem utworu Niemca może budzić zestawienie odcinków przepełnionych delikatnością z pełnym mocy orkiestrowym tutti. W ukończonym w 1991 roku, pełnym odniesień do innych utworów dziele taki muzyczny rozmach ma jednoznacznie tragiczny charakter. Poświęcone jest ono bowiem ofiarom warszawskiego getta, a tytułowy „Kadisz” to modlitwa od XIII wieku odmawiana przez Żydów w intencji żałobnej.