Gatunek kantaty rozwijał się stopniowo na przestrzeni XVII i XVIII wieku, choć uważa się, że rozkwitł w pełni dopiero dzięki twórczości mistrza barokowej polifonii, Johanna Sebastiana Bacha. Podczas koncertu z udziałem solistów oraz muzyków Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod przewodnictwem Jarosława Thiela artyści przybliżą niektóre z nich, w tym Wachet! betet! betet! wachet! czy Wachet auf, ruft uns die Stimme.
Geist und Seele wird verwirret (Umysł, dusza są zmieszane) to utwór, który Bach skomponował w 1726 roku, specjalnie na liturgię dwunastej niedzieli po święcie Świętej Trójcy. Po raz pierwszy kantata zabrzmiała w kościele św. Tomasza w Lipsku, gdzie kompozytor przez lata pełnił zaszczytną funkcję kantora. Warstwę tekstową dzieła stanowią słowa niemieckiego poety i librecisty Georga Christiana Lehmsa, odnoszące się do fragmentu Ewangelii św. Marka o uzdrowieniu głuchoniemego. Tego wieczoru zabrzmią dwie Sinfonie otwierające poszczególne części kantaty. W pierwszej części koncertu usłyszymy również Sinfonię z powstałej trzy lata później Ich steh mit einem Fuß im Grabe (Stoję jedną nogą w grobie) oraz Wachet! betet! betet! wachet! – kantatę rozpoczynającą się promiennie rozbrzmiewającym chórem skandującym: „Czuwaj! Módl się! Módl się! Czuwaj!”. Pierwsza wersja dzieła powstała jeszcze w Weimarze – została napisana na drugą niedzielę Adwentu w 1716 roku – lecz swój ostateczny kształt zyskało ono niemalże dekadę później, w 1723 roku, a więc w czasie, gdy Bach na stałe osiadł w Lipsku. Kompozytor zmienił jednak jej przeznaczenie, przenosząc wykonanie utworu na koniec roku kościelnego.
Das Musikalisches Opfer (Muzyczna ofiara) to jedno z ostatnich dzieł Bacha – jego powstanie wiąże się bezpośrednio z wizytą artysty na dworze króla pruskiego Fryderyka II, gdzie funkcję klawesynisty pełnił syn kantora, Carl Philipp Emanuel. Świetnie wykształcony muzycznie król miał zagrać Johannowi temat muzyczny i prosić o zaimprowizowanie go w formie sześciogłosowej fugi. Pomimo że takowa zabrzmiała, kompozytor nie zdołał wpleść go w rzeczoną strukturę. Później stworzył jednak cykl kunsztownych w wyrazie utworów zgodnych z wytycznymi monarchy, zbudowanych w większości z kanonów i fug. Podczas wrocławskiego koncertu muzycy wykonają część Muzycznej ofiary – ogniwo zatytułowane Ricercar. Wieczór zaś zwieńczy kantata Wachet auf, ruft uns die Stimme, a więc jedno z najbardziej znanych i rozpoznawalnych dzieł Bacha w tym gatunku.