Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty orkiestrowe
Komm
07.01.2025
wt.
19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Program:

J.S. Bach
Komm süßer Tod, komm selge Ruh! – BWV 478
Komm, du süße Todesstunde – kantata BWV 161
***
Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit – kantata BWV 106
Himmelskönig, sei willkommen – kantata BWV 182


Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Giovanni Antonini, Sheng-Fang Chiu – flety podłużne  
Soliści Chóru Chłopięcego NFM: Stanisław Adamus, Antoni Baliński, Tomasz Jakubczyński, Filip Podstawka, Józef Undak, Filip Zyzański – soprany
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne Chóru Chłopięcego NFM 
Wrocław Baroque Ensemble:
Daniel Elgersma, Piotr Olech – kontratenory    
Krystian Adam Krzeszowiak, Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory   
Tomáš Král, Jaromír Nosek – basy   
Stefano Barneschi, Francesco Colletti – skrzypce   
Elżbieta Stonoga, Dymitr Olszewski – altówki   
Julia Karpeta – viola da gamba   
Krzysztof Karpeta – wiolonczela, viola da gamba  
Łukasz Macioszek – violone         
Marta Niedźwiecka – pozytyw  

Czas trwania:
120 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 30 do 75 zł

Życie Johanna Sebastiana Bacha długo wiązało się z wędrówką. Przez lata działał on jako organista między innymi w Arnstadt, Mühlhausen czy Weimarze, spełniał się także na stanowisku kapelmistrza w Köthen. Pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka dzieła barokowego mistrza – zarówno z początkowego okresu jego artystycznej działalności, jak i te z czasów jej pełnego rozkwitu – zabrzmią w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble. W roli solistów wystąpią: doskonale znany publiczności między innymi z koncertów z Il Giardino Armonico Giovanni Antonini oraz Sheng-Fang Chiu, a partie sopranowe wykonają młodzi śpiewacy Chóru Chłopięcego NFM. 

Wieczór rozpoczną dźwięki kantaty Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, która powstała we wczesnym okresie twórczości kompozytora, gdy działał on w Mühlhausen. Jej warstwa tekstowa bogata jest w liczne nawiązania do słów zaczerpniętych zarówno ze Starego, jak i Nowego Testamentu, oraz wzbogacona o cytaty pióra między innymi Marcina Lutra. Bach skomponował ją prawdopodobnie z powodu śmierci swego stryja Tobiasa Lämmerhirta, który zmarł na początku sierpnia 1707 roku. Utwór przeznaczony jest na solistów, chór, dwa flety proste, dwie viole da gamba oraz basso continuo i wprowadza żałobną atmosferę. Pomimo że jest dziełem zaledwie dwudziestodwuletniego artysty, stanowi przykład doskonale przemyślanej pod względem formalnym konstrukcji. Poprzedzi ono kantatę Himmelskönig, sei willkommen przeznaczoną na Niedzielę Palmową, którą prawykonano  25 marca 1714 roku. Jej tytułowe słowa – „Królu Niebios, bądź pozdrowion” – nawiązują bezpośrednio do fragmentu Ewangelii św. Mateusza opisującego triumfalne przybycie Jezusa do Jerozolimy. Prawdopodobnie była to pierwsza tego typu kompozycja stworzona przez Bacha po objęciu stanowiska koncertmistrza na dworze książęcym w Weimarze. 

W podobnym okresie, niespełna trzy lata później powstała pieśń Komm süßer Tod, komm selge Ruh!, która została po raz pierwszy opublikowana w zbiorze Musicalisches Gesangbuch – śpiewniku Georga Christiana Schemellego. Tekst nieznanego autorstwa to w istocie błagalna modlitwa: „Przyjdź, słodka śmierci, przyjdź, błogosławiony odpoczynku!”. Jest to jedno z popularniejszych dzieł Bacha, które znamy również w opracowaniach innych zasłużonych twórców, w tym między innymi Maxa Regera, Leopolda Stokowskiego czy Benjamina Brittena. Koncert zwieńczy natomiast kantata Komm, du süße Todesstunde datowana na 1716 rok, napisana również w czasie pobytu kompozytora w Weimarze. Jej libretto wyszło spod pióra Salomona Francka, podobnie zresztą jak większość kantat weimarskich Bacha. Chociaż utrzymana jest w tonacji C-dur, zawiera w sobie liczne fragmenty molowe nadające jej funeralny charakter.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Pro Memoria – Maciej Kieres
Ars Cantus / Wrocław Baroque Ensemble
26.05
pon.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się