Krzysztof Jabłoński / fot. Łukasz Rajchert
Krzysztof Jabłoński / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty orkiestrowe
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
Program:

L. van Beethoven V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 „Cesarski”
***
C. Franck Symfonia d-moll

Wykonawcy:

Marek Wroniszewski – dyrygent
Krzysztof Jabłoński – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej

Czas trwania:
120 minut
Lokalizacja:
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 95 zł

W tym roku mija czterdzieści lat od przyznania III nagrody Krzysztofowi Jabłońskiemu na Konkursie Chopinowskim. Nie było to jedyne wydarzenie, na którym ten wybitny pianista odniósł sukces. Zdobywał również laury w Mediolanie, Palm Beach, Monzy, Dublinie, Nowym Jorku, Calgary i Tel Awiwie. Artysta wykona partię solisty w V Koncercie fortepianowym Es-dur op. 73 „Cesarskim” Beethovena. Jest to ostatni utwór w tym gatunku autorstwa kompozytora. W drugiej części wieczoru towarzysząca wcześniej Jabłońskiemu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Marka Wroniszewskiego zaprezentuje inne arcydzieło – Symfonię d-moll Césara Francka.

W Beethovenowskim utworze słychać wyraźne nawiązania do popularnych od czasów rewolucji francuskiej tzw. koncertów wojskowych. Charakteryzowały je rytmiczna wyrazistość, wigor, motywiczna prostota i ograniczenie liryzmu. Pisząc swój Koncert, mistrz z Bonn był świadkiem zdobycia Wiednia przez armię napoleońską. „Miasto wypełnione było przez dźwięk werbli, armaty, maszerujących żołnierzy i każdego rodzaju nieszczęścia” – zanotował Beethoven. Według legendy przydomek dziełu nadał pewien francuski oficer słuchający jego wiedeńskiej premiery już po przejęciu kontroli nad stolicą Austrii. To on właśnie miał go nazwać „cesarzem wśród koncertów”.

Jeśli zatem w utworze Ludwiga van Beethovena można doszukać się wpływu muzyki francuskiej, konkretnie epoki postrewolucyjnej, w przypadku Symfonii d-moll Césara Francka mamy do czynienia z odwrotnymi wpływami: działający we Francji Belg, komponując zaledwie kilka lat przed śmiercią swoją jedyną symfonię, obficie czerpał z dokonań Richarda Wagnera, Johannesa Brahmsa i Ferenca Liszta. Z tego powodu podczas paryskiego prawykonania w 1889 roku to genialne dzieło spotkało się z chłodnym przyjęciem nacjonalistycznie nastawionej publiki. Stanowiącą podsumowanie działalności Francka trzyczęściową kompozycję cechuje konsekwentny rozwój formalny i będąca jego efektem wyjątkowa spoistość. Dziś należy już do ścisłego symfonicznego kanonu.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się