Twórczość Johanna Davida Heinichena, niemieckiego kompozytora i teoretyka muzyki, wpisuje się w okres późnego baroku. Pomimo że tworzył on na dworze drezdeńskim, służąc Augustowi II Mocnemu – a więc w ośrodku cechującym się prawdziwie bogatym i zarazem barwnym życiem kulturalnym – niesłusznie pozostaje on znacznie mniej rozpoznawalnym twórcą swoich czasów. Podczas koncertu muzycy ensemble polyharmonique oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod przewodnictwem Jarosława Thiela wykonają dzieła Heinichena, które po raz pierwszy zarejestrowane zostały na wspólnej płycie artystów – Dresden Vespers wydanej w 2022 roku.
Choć repertuar wieczoru koncentruje się głównie wokół dzieł Johanna Davida Heinichena, wzbogacą go również kompozycje dwóch innych barokowych mistrzów – Johanna Sebastiana Bacha oraz Jana Dismasa Zelenki. Wieczór rozpoczną dźwięki motetu pierwszego z nich – Singet dem Herrn ein neues Lied (Śpiewaj Panu pieśń nową). Bach skomponował go około 1726 roku z przeznaczeniem na dwa chóry, które opierają się z kolei na warstwie tekstowej Psalmu 149 i 150. Według przekazów wieńcząca trzyczęściowy motet fuga Lobet den Herrn in seinen Taten miała zachwycić samego Wolfganga Amadeusa Mozarta – wirtuoz usłyszał ją podczas pobytu w Lipsku w 1789 roku. Barokowo kunsztowna, w niemieckim stylu precyzyjna, po słowiańsku melodyjna, a po włosku koncertująca – w taki sposób często opisywana jest z kolei twórczość Jana Dismasa Zelenki. W katalogu jego dzieł przeważa katolicka muzyka religijna, do której należy również Da pacem Domine z 1740 roku, rozpoczynające drugą część koncertu.
Powodem zapomnienia kompozycji Johanna Davida Heinichena było prawdopodobnie to, że nie wydał on drukiem ani jednego swego utworu. To wszakże twórca niezwykle ceniony przez sobie współczesnych – chociażby Georga Friedricha Händla oraz Johanna Matthesona – i choć jego dzieła są dopiero sukcesywnie odkrywane, stanowią niebagatelne dla historii muzyki przykłady efektownych, pełnych wysublimowanych rozwiązań i harmonijnych barw kompozycji. Muzycy przybliżą niektóre z nich, w tym między innymi Magnificat B-dur czy Alma Redemptoris Mater Es-dur.
Projekt współfinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej.