Koncerty chóralne
Chóralne kontemplacje w muzyce sakralnej
22.02.2015
niedz.
18:00
sala koncertowa dawnej Filharmonii
Program:

A. Panufnik Song to the Virgin Mary
W. Kilar Dona nobis pacem z Missa pro pace
H.M. Górecki Euntes ibant et flebant
A. Pärt Morning Star, Da pacem Domine, The Deer’s Cry, Magnificat
K. Penderecki Stabat Mater, O gloriosa virginum

Chór melomana 3

Wykonawcy:

Anna Szostak – dyrygent
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Lokalizacja:
sala koncertowa dawnej Filharmonii
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 19, Wrocław

Gdzie można odnaleźć porywającą głębię duchową zaklętą w formie śpiewu? W chorale gregoriańskim? W renesansowej polifonii? U Bacha? Bez wątpienia wszystkie te odpowiedzi bywają prawdziwe. Jednakże nie można zapominać o najnowszej muzyce sakralnej. I tu powraca bowiem przeduchowiona ascetyczność brzmienia chóru, i tu otwiera się przestrzeń dla medytacji wspomaganej językiem dźwięków. Dowodzi tego program niedzielnego koncertu – obejmujący wyłącznie XX-wieczną muzykę chóralną, która czerpie obficie ze źródeł tradycji zarówno w zakresie tekstów, jak i pomysłów melodycznych oraz harmonicznych. „Tyś piękniejsza od księżyca, czystsza od gwiazd, jaśniejsza od słońca, Mario!” – wyśpiewywać będą członkowie Chóru NFM w dziele Andrzeja Panufnika z 1964 roku, przywołując średniowieczną pieśń łacińską. Modlitewne „obdarz nas pokojem” zabrzmi w finałowym fragmencie mszy Wojciecha Kilara z 2000 roku, która przypominać miała według kompozytora nabożeństwo odprawiane w odludnym klasztorze z dawnych wieków. Z kolei słowa wywodzące się z psalmu „O poprawę doli wyzwolonego ludu” pojawią się za sprawą kontemplacyjnej kompozycji Mikołaja Henryka Góreckiego (prezentowanej nieomal w czterdziestą rocznicę swego prawykonania, które także miało miejsce we Wrocławiu). Z tradycji liturgii katolickiej czerpią również następne punkty programu: cztery dzieła Estończyka Arvo Pärta, kolejnego „minimalisty duchowego”. Na tych samych fundamentach bazuje twórczość religijna Krzysztofa Pendereckiego, której skondensowane dzieje publiczność będzie mogła prześledzić na podstawie dwóch utworów. Pierwszy z nich to przełomowe dzieło Stabat Mater z 1962 roku – wprawdzie imitujące już idiom dawnej muzyki sakralnej, ale pełne jeszcze spiętrzonych konstrukcji przetykanych eksplozjami klasterów. Drugi utwór jest natomiast niezmącenie spokojny. To motet O gloriosa virginum z roku 2009, spokrewniony stylistycznie z dorobkiem Pärta oraz Góreckiego: króluje w nim szlachetna, eufoniczna harmonia przypominająca seraficzne piękno renesansowej muzyki kościelnej.

Projekt Narodowego Forum Muzyki:
Między światami
Martina Batič / Chór NFM
28.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Mater et chorus
Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
26.05
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Śnieżka 2.0
Koncert finałowy programu Śpiewająca Polska
01.06
sob.
16:00
NFM, Sala Główna
Jej głos
Zakończenie sezonu Chóru NFM
23.06
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się