UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
27
Lutego 2015
piątek
godz. 19:00
sala koncertowa dawnej Filharmonii
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 19, Wrocław

Matematyczne proporcje – muzyczne piękno

Program:

J. Haydn Symfonia D-dur Hob. I:104 „Londyńska”
W.A. Mozart Un’aura amorosa – aria z opery Così fan tutte KV 588, Misera, dove son! Ah! non son io che parlo – aria i recytatyw KV 369
F. Mendelssohn-Bartholdy Lobgesang op. 52

Numer „104” widniejący przy Symfonii D-dur Josepha Haydna niewątpliwie robi wielkie wrażenie. Ponad setka symfonii to z pewnością dużo jak na jednego kompozytora i być może nie powinien dziwić fakt, iż Symfonia nr 104 zwana „Londyńską” była ostatnią w dorobku wiedeńczyka – giganta tego gatunku (pod względem ilości dzieł Haydn nie miał sobie równych), niezwykle sprawnego zresztą w swym rzemiośle kompozytorskim, które przez ponad trzy dekady pisania symfonii perfekcyjnie wyszlifował. Program piątkowego koncertu kryje w sobie jeszcze jeden niemal rekordowy wynik: dwunastoczęściowe „Hymny Chwały” (Lobgesang) Felixa Mendelssohna, skomponowane dla uczczenia czterechsetnej rocznicy wynalezienia druku przez Gutenberga, trwają bowiem prawie dwakroć dłużej niż którakolwiek z pozostałych symfonii tego twórcy.

Choć muzyka podobno spokrewniona jest ściśle z matematyką, to jednak nie liczby decydują o znaczeniu dzieł, ich pięknie i emocjonalnym oddziaływaniu. A w tym zakresie publiczność piątkowego koncertu z pewnością nie dozna zawodu, gdyż program wieczoru obfituje w kompozycje autorów odznaczających się niebywałą inwencją melodyczną i bezbłędnym zmysłem orkiestracji. Mistrzostwo Mendelssohna w planowaniu partii wokalnych można będzie docenić, słuchając dziewięciu części Lobgesang, w których, po trzech początkowych ogniwach instrumentalnych, dołączają się trzy głosy solowe oraz chór. O maestrii Mozarta jako kompozytora arii pozwolą przekonać się dwa dzieła wplecione jak gdyby na pozycji intermezza między potężnymi dziełami symfonicznymi: wdzięczna aria tenorowa z opery Così fan tutte oraz koncertowa aria wraz z recytatywem przeznaczona dla sopranu.

Sfinansowano ze środkow:
Cennik:

Na godzinę przed koncertem uruchomiona zostanie sprzedaż wejściówek (miejsca stojące) w cenie 15 zł.

Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

29
listopada 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Nun komm, der Heiden Heiland | online
Transmisja online bez publiczności
04
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Wariacje rokoko | online
Transmisja online bez publiczności
05
grudnia 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Baeva gra Mendelssohna | online
Transmisja online bez publiczności
06
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Canticum canticorum | przeniesiony
Wrocław Baroque Ensemble
11
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyczne wyznanie | odwołane
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
13
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Souvenir de Florence | online
Transmisja online bez publiczności
18
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia bohaterska | online
Transmisja online bez publiczności
20
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Oratorium na Boże Narodzenie | online
Transmisja online bez publiczności
27
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Chants de Noël | online
Transmisja online bez publiczności

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie