Koncerty orkiestrowe
Koncerty brandenburskie
15.01.2017
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

J.S. Bach Koncerty brandenburskie BWV 1046–1051

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 16 do 50 zł

Na kartach historii Johann Sebastian Bach zapisał się jako muzyk doskonały – wyjątkowy znawca kompozytorskiego rzemiosła i niezwykły innowator. Co więcej, był twórcą uniwersalnym, komponującym nie tylko doskonałą muzykę religijną, ale też świecką, czego dowodem są  między innymi wyjątkowe Koncerty brandenburskie.

Żegnając swego ojca, Carl Philipp Emanuel Bach wraz ze swym uczniem, Johannem Friedrichem Agricolą, wspominał wielkiego Johanna Sebastiana jako „światowej sławy organistę”. Obaj artyści zgodnie podkreślali, że nikt inny nie wprowadził do muzyki tylu świeżych i odkrywczych pomysłów. Niezwykłą wyobraźnię Johanna Sebastiana Bacha potwierdza każde z jego dzieł, również Koncerty brandenburskie – jedne z najpopularniejszych utworów orkiestrowych kompozytora, dedykowane margrabiemu Brandenburgii. Co ciekawe, dedykacja ta wymagała specjalnego pozwolenia ówczesnego pracodawcy Bacha – księcia Leopolda. Zobowiązywała do tego osiemnastowieczna etykieta, której artysta, będący wówczas kapelmistrzem dworskim w Köthen, niewątpliwie podlegał. Z tego też powodu Bach do wspomnianego zbioru wybrał utwory napisane nieco wcześniej, których Leopold nie mógł uznać za swoją „własność”. Dowód? Każdy z koncertów przeznaczony jest na taki zestaw instrumentów, którym książęca orkiestra nie dysponowała – gdy chciano zagrać Koncerty również w Köthen, trzeba było zatrudniać dodatkowych muzyków, co wiemy z rzetelnie prowadzonych wówczas dworskich ksiąg rachunkowych.

Choć każdy z Koncertów brandenburskich zachwyca śmiałymi pomysłami kompozytorskimi, to jednak zdaniem wielu na tle wszystkich sześciu kompozycji wyróżnia się Koncert V. Podejrzewa się, że utwór powstał z okazji „muzycznego pojedynku” Bacha z francuskim organistą i kompozytorem Louisem Marchandem, który prawdopodobnie odbył się w 1717 roku. Dowodem może być ekstrawagancka i wymagająca partia klawesynu, podkreślająca umiejętności wykonawcy – wszak partię miał wykonać sam Bach, który wirtuozem był doskonałym. Co więcej, to właśnie w tym utworze po raz pierwszy tak śmiało został wykorzystany instrument klawiszowy – do tego stopnia, że kompozytor powierzył mu popisową kadencję. Kolejne tego typu fragmenty wirtuozowskie w koncertach pojawiły się dopiero w twórczości o wiele młodszych Mozarta i Beethovena.

 

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się