Obchodząca w tym roku jubileusz dziesięciolecia działalności Wrocławska Orkiestra Barokowa zaprasza na kolejny swój koncert – przegląd muzyki inspirowanej utworami powstałymi w dawnych wiekach. W programie prawdziwa muzyczna podróż – od dzieła Mozarta, przez dzieła romantyków, aż do dwudziestowiecznej kompozycji Góreckiego.
Tego wieczoru usłyszymy Adagio i fugę c-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta. Dzieło to powstało w czasie, gdy kompozytor w poszukiwaniu inspiracji z zapałem studiował twórczość Johanna Sebastiana Bacha. Podobną genezę ma XII Symfonia kameralna Feliksa Mendelssohna Bartholdy’ego – artysta napisał ją, mając zaledwie czternaście lat. Uczęszczał wówczas na zajęcia z kompozycji do Carla Zeltera. Ceniony pedagog był wielkim miłośnikiem Bacha, którego dzieła przedstawiał swoim studentom jako wzór. Z kolei w jednej z suit orkiestrowych Ottorina Respighiego odnajdujemy inspiracje włoską muzyką renesansu i baroku – utwór w rzeczywistości jest orkiestrową aranżacją dawnych kompozycji na lutnię. Nawiązania do twórczości Bacha i Händla słychać również w Suicie w dawnym stylu op. 40 Edvarda Griega. Kompozycja ta powstała z okazji 200. rocznicy urodzin Ludviga Holberga, zwanego „skandynawskim Molierem”.
Trzy utwory w dawnym stylu Góreckiego to nawiązanie do polskiej muzyki dawnej. Dzieło powstało w latach 60. XX wieku w odpowiedzi na słowa ówczesnego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Tadeusza Ochlewskiego, który krytykował brak melodii w utworach Góreckiego. Kompozytor, choć był zadeklarowanym zwolennikiem awangardowych rozwiązań, postanowił stworzyć dzieło, w którym skorzystał z inspiracji muzyką renesansu. Po latach Górecki wspominał, że czas pisania Trzech utworów w dawnym stylu był doświadczeniem niezwykłym – działającym wręcz jak antidotum, pozwalającym „oderwać się” na moment od brzmieniowych eksperymentów.